NIRAS i nytt uppdrag för Nordea

50 ombyggda kontor på mindre än ett år

När Nordea förändrar sitt sätt att möta kunden, handlar det om att bygga om bankkontor eller bygga nya. I Sverige rör det sig om ca 50 bankkontor det närmaste året. NIRAS har fått uppdraget att ansvara för projektet i Sverige, som beräknas vara klart redan första kvartalet nästa år.

Nordea bygger nu om sina kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. NIRAS startade med ett pilotprojekt med 23 kontor förra året. Den största utmaningen nu är att det rör sig om så många kontor som är utspridda över hela landet, på så kort tid.

–      Det är dessutom extra komplicerat att bygga om bankkontor, eftersom det måste ske utan för stora störningar på pågående verksamhet. Samtidigt finns det stora säkerhetsrisker som man måste ta hänsyn till, menar Anders Hedén, projektchef på NIRAS och ansvarig för projektet.

Nytt är att även NIRAS CRES-avdelning anlitas för att hitta nya lokaler, framför allt i Stockholm och Göteborg. NIRAS har genomfört uppdrag på 250 orter i landet och är vana att hantera den här typen av roll-out-projekt. Företaget är med på ett tidigt stadium för att organisera och tidsplanera projekt. Nu pågår ett intensivt arbete med att besätta en projektorganisation tillsammans med Nordea och andra konsulter, arkitekter, lokala byggledningsföretag, entreprenörer m fl, för att klara den korta tiden. Minst fem personer från NIRAS kommer att vara engagerade i arbetet.

Kontaktpersoner:

NIRAS Sweden AB
Jan Leife, VD, 08 5038 4478
Anders Hedén, projektchef, 08 5038 4417

NIRAS är med cirka 1 300 anställda ett av norra Europas ledande konsultföretag inom fastigheter,
infrastruktur och miljö med anställda i Danmark, Sverige, Finland, Polen och Estland. NIRAS i
Sverige har cirka 150 anställda på sju orter; Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping, Linköping,
Uppsala och Umeå. NIRAS omsätter drygt 120 miljoner Euro. Affärsidén för NIRAS i Sverige är att
skapa hållbar lönsamhet genom att erbjuda ledande konsulttjänster inom fastigheter, lokaler,
samhällsbyggande, miljö och klimat.