NIRAS tillsätter analyschef och stärker sin position inom analystjänster.

NIRAS stärker marknadspositionen som strategisk rådgivare och utvecklar sina analystjänster. Syftet är att på ett tydligare sätt kunna stödja kundernas utveckling av fastigheter, lokaler och samhällsbyggande genom att i ett tidigt skede erbjuda en palett av analystjänster. Det kan handla om allt från miljöutredningar och markanalyser till marknadsundersökningar, byggkalkyler, lönsamhetskalkyler, eller tekniska undersökningar.

I ett internationellt perspektiv, handlar det också om att öka samarbetet med företagets nordiska verksamheter. NIRAS i Sverige, Danmark, Finland och Estland arbetar redan i gemensamma projekt.

–   Nu kan vi på ett mycket effektivare sätt erbjuda underlag för en professionell strategisk rådgivning inom hela vårt verksamhetsområde, säger Jan Leife, VD för NIRAS i Sverige.

Företaget har utsett Thomas Hellström till analyschef. Thomas har en bakgrund som seniorkonsult i NIRAS, och ska i sin nya roll samordna, paketera och driva försäljningen av företagets samlade kompetens när det gäller analystjänster. I dag finns kompetensen utspridd på olika affärsområden och omfattar allt från handel, hotell, sjukvård, infrastruktur, samhällsbyggande och miljö till kontor och bostäder.

–   Ett företag som ska etablera sig på en ort, en byggherre som vill etablera eller förnya ett köpcentrum eller en verksamhet som behöver nya lokaler – alla behöver professionella analyser för att kunna dra rätt slutsatser om attraktiva lägen i framtiden. De behöver t ex veta hur handeln kommer att påverkas av nya trafikleder, hur mycket ett kontor kommer att kosta per arbetsplats, var det är bäst att placera en verksamhet i förhållande till marknad och kommunikationer, eller om det finns föroreningar i marken där man tänker bygga, förklarar Thomas Hellström.

Han menar att den största marknaden för de samordnade analystjänsterna i första hand kommer att finnas i tillväxtorterna, men att kompetensen finns tillgänglig över hela landet, tack vare NIRAS geografiska spridning.

För mer information, kontakta Jan Leife, VD NIRAS, 08-5038 4478 eller jan.leife@niras.se

NIRAS är med cirka 1 300 anställda ett av norra Europas ledande konsultföretag inom fastigheter, infrastruktur och miljö med anställda i Danmark, Sverige, Finland, Polen och Estland. NIRAS i Sverige har cirka 150 anställda på sju orter; Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping, Linköping, Uppsala och Umeå. NIRAS omsätter drygt 120 miljoner Euro. Affärsidén för NIRAS i Sverige är att skapa hållbar lönsamhet genom att erbjuda ledande konsulttjänster inom fastigheter, lokaler, samhällsbyggande, miljö och klimat samt internationellt utvecklingssamarbete.