ÖKAD EXPANSIONSTAKT BAKOM NIRAS FLYTT I STOCKHOLM

Företaget ser ett ökat behov av integrerade konsulttjänster för både fastighetsägare, hyresgäster och inom miljöområdet. Man planerar nu för en 50%-ig expansion de närmaste tre åren. Största tillväxten sker på miljökonsultsidan. Det ställer krav på ändamålsenliga lokaler. Genom flytten till World Trade Center i dagarna, får man ett både effektivare och miljövänligare Stockholmskontor. Samtidigt innebär det att man fördjupar integrationen av de svenska NIRAS-bolagen ytterligare.

–  Miljömedvetenheten har aldrig varit så stor som nu, säger Jan Leife, VD för NIRAS AB. Det handlar om allt från fastigheters miljöpåverkan genom t ex materialval och energiåtgång, till de miljörisker som kan finnas vid fastighetsförvärv. Våra konsulter har en samlad kompetens som är unik på marknaden och som gör oss heltäckande, menar han.

Det syns också på orderingången där några av de senaste stora uppdragen, t ex för Stockholms Hamnar och Försvarsmakten, är inom miljöområdet.

Under det gångna året har NIRAS i Sverige anställt ett 25-tal konsulter. Den fortsatta expansionen gäller samtliga tjänsteområden och dotterbolag, där miljökonsultsidan dominerar med en planerad ökning från 15 till 50 personer inom en treårsperiod. Man tar nu löpande in nya konsulttalanger för att nå målet.

De nya lokalerna ger större möjligheter att integrera utvecklingstjänsterna inom fastighets- och centrumutveckling med CRES (Corparate Real Estate Services) och Miljö. Stockholmskontoret har ca 50 % beläggningsgrad eftersom konsulterna är ute och jobbar hos kunderna eller reser. Därför blir den nya arbetsplatsen i World Trade Center ett s k flexkontor där ett antal konsulter kommer att dela  kontorsplatser. Samtidigt får man ett bättre flöde för samarbete över affärsområdesgränserna.

–  Det blir både mer flexibelt och miljövänligt. Nu kommer vi verkligt nära alla kommunikationer och vi får en effektivare disposition av kontorsytorna, menar Jan Leife.

Jan Leife, VD NIRAS Sweden AB, +46 (0)8 5038 4478

NIRAS är med cirka 1 300 anställda ett av norra Europas ledande konsultföretag inom fastigheter, infrastruktur och miljö med anställda i Danmark, Sverige, Finland, Polen och Estland. NIRAS i Sverige har cirka 150 anställda på sju orter; Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping, Linköping, Uppsala och Umeå. NIRAS omsätter drygt 120 miljoner Euro. Affärsidén för NIRAS i Sverige är att skapa långsiktig lönsamhet för fastighetsägare, investerare och hyresgäster genom strategisk rådgivning, aktiv projektledning och hög miljökompetens.

NIRAS i Sverige arbetar med alla slags aktörer på fastighetsmarknaden i norra Europa. Bland kunderna finns börsnoterade företag, banker och detaljhandelsföretag med verksamhet i Sverige och internationellt. På kundlistan finns också offentlig sektor, myndigheter, kommuner och landsting.

Läs mer på www.niras.se