NIRAS förnyar välkänt köpcentrum i Helsingfors

Report this content

Forum är ett av Finlands mest kända köpcentrum beläget i hjärtat av Helsingfors. Idag har centret ca 30 700 kvm butiksyta och ca 14 miljoner besökare årligen och bland de högsta omsättningarna av Helsingfors köpcentrum. Forum kommer nu väsentligen att förnyas och byggas om för att skapa plats för fler attraktiva butiker och butikslägen. När projektet är färdigställt kommer Forum att inrymma 160 butiker i 5 handelsplan med en framtida besöksmängd beräknad till ca 18 miljoner.

- Vi är mycket stolta över detta prestigeuppdrag samtidigt som det är en tydlig bekräftelse på att vår satsning inom Handel, centrum och städer med ett starkt skandinaviskt konsultteam ligger rätt i tiden, säger Jan Leife, VD för NIRAS.

NIRAS har tagit fram kommersiellt koncept, butiksmix samt förnyad layout och ansvarar för kommersiell projektledning och design samt nyuthyrning och för att ta in nya butikskoncept på den finska marknaden. Forum utökas med 8 000 kvm butiksyta, nytt restaurangkluster på översta plan, en förbättrad funktionell layout ger bättre interna kundflöden, ett garageplan konverteras till butiksyta och en koppling till en framtida möjlig ny underjordisk pendeltågsstation skapas. Första skedet invigs 2013, ett år senare skall allt vara färdigt.

- Förnyelsen kommer att stärka Forums position som Helsingfors mest attraktiva handels- och mötesplats, säger köpcentrumchef Lars Eklundh.

- Detta är ett av flera intressanta samarbetsprojekt med vårt Helsingforskontor. Våra blandade kompetenser och erfarenheter skapar mycket goda förutsättningar för projektet och för uthyrningen. Vi kan konstatera att intresset redan är mycket stort, säger Daniel Ventura, uthyrningsansvarig på NIRAS i Stockholm.

För mer information kontakta:
Jan Leife, VD för NIRAS i Sverige tel/mobil 08 - 5038 4478 eller
Daniel Ventura tel/mobil 08-5038 4408

Om NIRAS i Sverige
NIRAS är med cirka 1 300 anställda ett av norra Europas ledande konsultföretag inom fastigheter, infrastruktur och miljö med anställda i Danmark, Sverige, Finland, Polen och Estland. NIRAS i Sverige (tidigare TP Group, Nordplan, Restaurator, Johan Helldén AB) har cirka 150 anställda på sex orter; Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping, Linköping och Uppsala. NIRAS omsätter drygt 120 miljoner Euro. Affärsidén för NIRAS i Sverige är att skapa långsiktig lönsamhet för fastighetsägare, investerare och hyresgäster genom strategisk rådgivning, aktiv projektledning och hög miljökompetens.

NIRAS i Sverige arbetar med alla slags aktörer på fastighetsmarknaden i norra Europa. Bland kunderna finns börsnoterade företag, banker och detaljhandelsföretag med verksamhet i Sverige och internationellt. På kundlistan finns också offentlig sektor, myndigheter, kommuner och landsting. Läs mer på www.niras.se

Taggar: