Bokslutskommuniké januari–december 2006

Starkt fjärde kvartal avslutar 2006

Pro Forma
*Försäljningen pro forma ökade under perioden med 10 procent till 6 370 MSEK (5 805). Försäljningen pro forma under fjärde kvartalet ökade med 8 procent till 1 858 MSEK (1 727).

*Rörelseresultatet före avskrivningar pro forma ökade under perioden med 4 procent till 663 MSEK (638) och gav en rörelsemarginal på 10,4 procent (11,0). Under fjärde kvartalet ökade rörelseresultatet före avskrivningar pro forma med 2 procent till 256 MSEK (251). Rörelsemarginalen före avskrivningar pro forma var under fjärde kvartalet 13,8 procent (14,5).

*Rörelseresultatet efter avskrivningar pro forma ökade under perioden med 7 procent till 630 MSEK (588) och gav en rörelsemarginal på 9,9 procent (10,1). För fjärde kvartalet var rörelseresultatet efter avskrivningar pro forma 249 MSEK (242), en ökning med 3 procent.

*Resultat per aktie pro forma ökade under perioden till 1,03 SEK (1,01).

Sammanslagna finansiella räkenskaper
*Försäljningen för de sammanslagna finansiella räkenskaperna ökade under perioden med 10 procent till 6 370 MSEK (5 805). Rörelseresultatet efter avskrivningar ökade under perioden med 1 procent och uppgår till 602 MSEK (594). Rörelsemarginalen efter avskrivningar var 9,4 procent (10,2).

*Resultat per aktie för de sammanslagna finansiella räkenskaperna minskade med 6 procent till 0,92 SEK (0,98).

*Styrelsen föreslår en utdelning om 0,40 SEK per aktie.

Koncernchefen Juan Vallejos kommentarer
”När vi gör en tillbakablick på året som gått kan vi konstatera att 2006 blev både ett historiskt och framgångsrikt år för Securitas Systems. För helåret 2006 uppvisade Systems en organisk försäljningstillväxt på 9 procent och en total försäljningstillväxt på 10 procent. Rörelsemarginalen före avskrivningar pro forma hamnade i linje med förväntan. Det fjärde kvartalet var starkt med en organisk försäljningstillväxt på 14 procent. I december tecknade vi avtal om att under 2007 förvärva Larmassistans Teknik AB i Sverige samt 75 procent av italienska CIS SpA, vilket innebär att Systems kommer att finnas i totalt 17 länder. Under året har vi även förvärvat Elmaco (Belgien), Premier Systems Solutions (USA) samt NOR Security (Norge). Systems bedömer att den positiva marknadsutvecklingen fortsätter under 2007. Den organiska försäljningstillväxten för 2007 förväntas bli i linje med 2006. Vi ser samtidigt att förvärvstillväxten kommer att vara högre än under 2006.”