NISCAYAH DELÅRSRAPPORT JANUARI—JUNI 2011

ANDRA KVARTALET 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 1 527 MSEK (1 687).
  • Organisk tillväxt var -3 procent (–6).
  • Kostnader av engångskaraktär uppgick till 10 MSEK.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITA) var 81 MSEK (89), motsvarande en marginal om 5,3 procent (5,2).
  • Resultatet före skatt uppgick till 56 MSEK (68).
  • Periodens resultat var 39 MSEK (48).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,11 SEK (0,13).

JANUARI - JUNI 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 3 036 MSEK (3 368).
  • Organisk tillväxt var -3 procent (–7).
  • Kostnader av engångskaraktär uppgick till 10 MSEK.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITA) var 167 MSEK (189¹), motsvarande en marginal om 5,5 procent (5,6¹).
  • Resultatet före skatt uppgick till 140 MSEK (159¹).
  • Periodens resultat var 97 MSEK (-28).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,27 SEK (-0,08).

¹ Exklusive 2010 års omstruktureringskostnader uppgående till 200 MSEK.

VD-kommentar

Marknadssituationen har under andra kvartalet varit blandad med utmanande förhållanden i södra Europa, framförallt i Spanien, samt i länderna inom segmentet US/UK/Ireland. I de centrala och norra delarna av Europa utvecklas marknaderna väl. Sammantaget uppgick vår organiska tillväxt till –3 procent varav projektgenomförande 1 procent och tjänster -3 procent.

Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 33,9 procent (33,0). Förbättringen är främst ett resultat av det omstruktureringsprogram som avslutades under föregående kvartal.

• I segmentet Mainland Europe förbättrades resultatet (EBITA) för kvartalet till 107 MSEK (96), och rörelsemarginalen stärktes till 8,9 procent (7,6).
  • Utvecklingen i segmentet US/UK/Ireland var svag och resultatet (EBITA) för kvartalet var 3 MSEK (10).

Totalt uppgick rörelseresultatet före avskrivningar (EBITA) för kvartalet till 81 MSEK (89). Resultatet har påverkats av kostnader av engångskaraktär om 10 MSEK. Kostnaderna är relaterade till uppköpserbjudanden till Niscayahs aktieägare samt kostnader för personalförändringar.

Valutakursförändringar har påverkat resultatet (EBITA) för kvartalet med -6 MSEK samt finansnettot med –5 MSEK.

Det långsiktiga omställningsarbetet för ökad konkurrenskraft, lägre kostnader och förbättrad operationell effektivitet fortlöper enligt plan.

Håkan Kirstein
vd och koncernchef

För ytterligare information kontakta:

Håkan Kirstein, VD och Koncernchef                                  +46 10 458 8000
Håkan Gustavson, Direktör Ekonomi och Finans              +46 10 458 8000
Johan Andersson Melbi, Investor Relations                        +46 10 458 8023

Informationen är sådan som Niscayah Group AB ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 juli 2011 kl. 08.30.