NISCAYAH DELÅRSRAPPORT JANUARI—MARS 2011

Första kvartalet 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 1 509 MSEK (1 681).
  • Organisk tillväxt var -2 procent (–9).
  • Nettoomsättning tjänster uppgick till 719 MSEK (794).
  • Organisk tillväxt tjänster var -2 procent (3).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITA) uppgick till 86 MSEK (101¹), motsvarande en marginal om 5,7 procent (6,0¹).
  • Resultatet före skatt var 84 MSEK (91¹).
  • Periodens resultat uppgick till 59 MSEK (–76).
  • Resultat per aktie var 0,16 SEK (–0,21).

¹ Exklusive 2010 års omstruktureringskostnader uppgående till 200 MSEK.

VD-kommentar

Marknadssituationen under årets första kvartal har varit blandad med fortsatt utmanande förhållanden i södra Europa samt i länderna inom segmentet US/UK/Ireland. I de centrala och norra delarna av Europa utvecklas marknaderna väl.

Sammantaget uppgick vår nettoomsättning till 1 509 MSEK för kvartalet och den organiska tillväxten var –2 procent. Detta är inte tillfredsställande men en förbättring jämfört med föregående kvartal.

• Utvecklingen inom projektgenomförande har förbättrats och den organiska tillväxten uppgick till -3 procent.
  • Nyförsäljningen inom tjänster utvecklas positivt medan resultatet av de kontraktsförhandlingar som genomfördes under slutet av föregående år påverkade negativt. Den organiska tillväxten inom tjänster var -2 procent.

Aktiviteterna inom omstruktureringsprogrammet som lanserades 2010 har slutförts. Besparingar uppgick till cirka 40 MSEK under kvartalet och de produktivitetsstörningar som programmet medfört har mot slutet av kvartalet upphört.

Det långsiktiga omställningsarbetet fortlöper enligt plan. Som ett led i satsningen på förbättrade kunderbjudanden har vi lanserat ett globalt erbjudande med videoövervakningstjänster för detaljhandeln. Arbetet med att öka konkurrenskraften fortsätter med fokus på lägre kostnader och förbättrad operationell effektivitet.

Håkan Kirstein
vd och koncernchef

För ytterligare information kontakta:
Håkan Kirstein, VD och Koncernchef +46 10 458 8000
Håkan Gustavson, Direktör Ekonomi och Finans +46 10 458 8000
Johan Andersson Melbi, Investor Relations +46 10 458 8023

Presskonferens
En presskonferens kommer att hållas på Lindhagensplan 70 i Stockholm den 3 maj 2011 kl. 10.30. För att medverka per telefon (och ställa frågor) ring:
Sverige: +46 (0)8 505 598 53, UK: +44 (0)203 043 24 36, US: +1 866 458 40 87
Presskonferensen går även att följa på internet via länken:

Informationen är sådan som Niscayah Group AB ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 maj 2011 kl. 08.30.

Taggar: