Niscayah Group AB (publ.) genomför omstruktureringsprogram

Niscayah genomför ett omstruktureringsprogram som påbörjas under fjärde kvartalet 2008. Omstruktureringen innebär främst en personalreduktion om ca 600 personer i ett flertal av bolagets verksamhetsländer, varav ca 120 i Sverige. Sedvanliga MBL-förhandlingar pågår. Omstruktureringskostnader för programmet om ca 270 MSEK kommer att belasta bolagets resultat under fjärde kvartalet 2008. Åtgärderna beräknas resultera i årliga kostnadsbesparingar om ca 315 MSEK samt väntas få full effekt från och med andra halvåret 2009.

Åtgärderna är ett led i att renodla bolagets strategi om ökad andel försäljning av tjänster samt att driva lönsam tillväxt. Omstruktureringsprogrammet avser att minska försäljnings- och administrationskostnader och förbättra lönsamheten, framförallt i den del av verksamheten som omfattar projektgenomförande. Vidare syftar omstruktureringsprogrammet till att parera en minskad efterfrågan, framförallt inom projektgenomförande.

I en kommentar till omstruktureringsprogrammet säger Juan Vallejo, bolagets verkställande direktör:

”Vår målsättning är att gå in i 2009 rätt uppställda för vår strategi om ökad försäljning av våra tjänster: service och underhåll samt drift och övervakning. Vidare har rådande konjunkturläge föranlett oss att se över alla våra kostnader för att möta en tuffare marknad.”