Nishiki lanserar värstingcyklar med unika ramar

Report this content

Nishiki släpper två värstingnyheter i höst. Team Carbon och Limited har allt för den kräsna tävlingscyklistens dröm – inklusive ny unik ram. Industridesignern Fredrik Rudenstam står för den innovativa formgivningen:
– Jag ville utveckla Nishikis redan avancerade formspråk, säger den förre tävlingscyklisten.

För ett år sedan startades utvecklingsarbetet av en ny landsvägsram för Nishikis finaste tävlingscyklar, Team Carbon och Limited.

Utgångspunkten var ramen HM-70/90 som användes i de båda modellerna, en redan då imponerande ram med låg vikt och monumental styvhet.

– Årets modeller har en ram som ger bättre vridstyvhet och komfort samtidigt som vikten inte påverkats, säger Linus Lindgren, produktchef på Nishiki.

Men på Nishiki ville man utveckla en ännu vassare tävlingsram. Målet var att förbättra vridstyvheten och samtidigt fokusera på att göra den ännu mer komfortabel att cykla på.

Lösningen var bland annat en ny teknik, EPS molding, som placerar ramens olika kolfiberlager med bättre precision och finkänslighet. Industridesignern Fredrik Rudenstam och hans designföretag STANDARD anlitades för att ansvara för formgivningen av ramen.

– Fokus under hela designprocessen har varit något som är självklart för en tävlingscykel: funktion. Men samtidigt ville vi utveckla Nishikis formspråk. Vilket vi också lyckades med. Nu är formen följsammare och ger en homogenare framtoning, utan att förlora Nishikis identitet, säger Fredrik Rudenstam.

Fredrik har kopplingar till cykelsporten sedan lång tid tillbaka. Han har dessutom tidigare samarbetat med Nishiki, då han som ex-jobb tog fram en unik konceptcykel.

Cykeln ställdes ut i Nishikis monter på Svenska Cykeldagarna i Jönköping 2009.

– Att jobba med Nishiki är idealiskt. Vi är alla väldigt nöjda med de nya modellerna. Jag har själv sagt att jag ska göra comeback till nästa tävlingssäsong, och då kommer jag naturligtvis cykla på en Nishiki Limited, säger Fredrik Rudenstam.

Under hela utvecklingsarbetet med den nya ramen har Magnus Bäckstedt och hans stortsatsande lag Team Spocket testat de nya cyklarna. Tack vare kontinuerlig feedback från deras håll har den nya ramen finslipats till närmast perfektion.

De nya modellerna av Team Carbon och Limited finns nu till försäljning.

För mer information och högupplösta pressbilder, kontakta:
Rickard Ölander, försäljningschef Unicykel, 0708-65 29 43
Linus Lindgren, produktchef Unicykel, 0733-16 00 75 www.nishiki.se

Nishiki tillverkas på ett litet göteborgsföretag, Unicykel, med bas på Hisingen. Företaget grundades 1980 och affärsidén är att tillverka kvalitetscyklar för hand med egen design. Verksamheten drivs av Linus Lindgren och fd tävlingscyklisten Rickard Ölander.

Taggar: