Nishikis cykelhjul snurrar bra i lågkonjunkturen

Report this content

Det går bra för göteborgska cykelmärket Nishiki. Med flera goda år i rad expanderar man nu och nyanställer.  – Det är kul att trotsa lågkonjunkturen, säger Rickard Ölander, från cykelfabriken på Hisingen.

Tillväxten håller i sig för Nishiki, cykelmärket som huserar i Göteborg. Lågkonjunkturen har snarare gynnat cykelförsäljningen, som i Nishikis fall ökar stadigt. Förra året flyttade man till nya större lokaler, i år är det nyrekryteringar som följer. – Vi har haft ett riktigt bra år och nu växlar vi upp produktionen, och därför behövde vi växa även på personalsidan, säger Rickard Ölander, försäljningschef på Nishiki. Under hösten har alltså två nya personer anställts på företaget. Gustav Adriansson blir lageransvarig och Anna Björnström produktionsansvarig på Nishikifabriken på Hisingen. Det är inte frågan om en storskalig industriell produktion på Nishikis fabrik. Här handbyggs tekniskt avancerade och väldesignade cyklar. – Vi har som ambition att den svenska produktionen här i fabriken på Hisingen ska växa, och nu står vi på en stadig grund som gör att vi ser väldigt ljust på framtiden. Rickard Ölander menar att Nishiki inte känt av några negativa verkningar av pågående lågkonjunktur. Tvärtom verkar suget efter kvalitetscyklar för motion och urban pendling med en sportig känsla växa stadigt. Vi känner att cyklandet ökar i vårt land för var dag som går, och att det pratas cykel på ett annat sätt en för fem år sen. Vi ser med tillförsikt fram mot en ny cykelsäsong, säger Rickard Ölander.

Taggar: