10.000 Nissan LEAF sålda i Norden

• Nissan Nordic Europe (NNE) har slagit ett magiskt rekord med 10.000 sålda exemplar av helt eldrivna Nissan LEAF
  • Samtidigt har Nissans pionjärbil sålts i 100.000 ex över hela världen, vilket firades med en specialversion som var täckt med 100.000 mynt

Nissan LEAF, världens mest populära elbil, med hela 95% av kunderna som rekommenderar bilen till vänner, har nått en viktig milstolpe i bilens korta historia - både globalt och för Nissan Nordic Europe.

Efter bara lite mer än två års försäljning i Norden, med den första lanseringen i Norge i oktober 2011, har Nissan sålt otroliga 10.000 ex av LEAF i de nordiska länderna. Den har blivit särskilt väl mottagen i Norge, men försäljningen har även ökat i Danmark, Estland och Sverige.

"Vi kan notera att Norge har kommit mycket långt när det gäller statligt engagemang för att öka försäljningen av bilar med nollutsläpp. LEAF har sålt extremt bra hela tiden och intog en tredje plats på personbilsmarknaden 2013", säger Taina Erkkilä, Kommunikationsdirektör för de nordiska och baltiska länderna. "Det glädjer oss också att andra marknader följer efter och utvecklas positivt", fortsätter hon.

Den senaste trenden är att försäljningen inte bara ökar i städerna, utan även ute på landsbygden. Nissan LEAF har blivit ett mycket bra ekonomiskt alternativ för familjer, förutom att vara ett miljövänligt val.

Efter bara tre års försäljning globalt har Nissan levererat 100.000 ex Nissan Leaf - bilen med noll utsläpp. "Att nå denna milstolpe på så kort tid är en fantastisk bedrift för en så revolutionerande bil", säger Guillaume Cartier, Senior Vice President Sales and Marketing, Nissan Europe.

För att fira försäljningsmålet har Nissan tillverkat en unik version av Nissan LEAF, med 100.000 mycket speciella extra tillval, som representerar varje såld bil. Bilen har smyckats med 50.000 engelska tvåpence Sterling-mynt och 50.000 tvåcents Euro-mynt.

Valen av mynt symboliserar hur kostnadseffektiv Nissan LEAF är att köra - endast 0,02 pund Sterling per engelsk mil och mindre än 0,02 Euro per kilometer.

Bilens framgångar bekräftar Nissans position som världsledande tillverkare av 100% elbilar och understryker företagets pionjäranda när det gäller nytänkande inför framtidens mobilitetslösningar.

Förutom den helt utsläppsfria elektriska drivlinan är Nissan LEAF fylld med innovativ teknologi, bland annat smartphone-anslutning, och erbjuder köregenskaper och körupplevelse av lika imponerande mått.

Nissan har också varit tidigt ute för att påskynda utvecklingen av infrastrukturen för snabbladdning av elbilar i såväl de nordiska länderna som på andra europeiska marknaden. Nissan har donerat mer än 50 snabbladdare till Finland, Sverige och Norge för att stödja utvecklingen av den lokala infrastrukturen för uppladdning.

"Nissan LEAF är en pionjär i varje bemärkelse och under de senaste två och ett halvt åren har bilen gjort mycket för att förändra attityderna när det gäller eldrivna bilar. Några av våra bästa säljare är ägarna, som är mycket nöjda med sitt bilval och lovprisar sin Nissan LEAF så fort de får tillfälle. Vi är övertygade om att bilen kommer att ha fortsatt framgång i Norden", avslutar Erkkilä.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Nissan i Europa

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter,der har flest aktiviteter i Europa,med mere end 14.500 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design,forskning & udvikling,produktion,logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien,Spanien og Rusland produceret mere end 635.000 biler inklusive mini-MPV'er,de prisbelønnede crossover-modeller,SUV'er og varebiler. Nissan LEAF er verdens mest populære bil med en kundetilfredshed på 97%. Samtidig ønsker hele 95% af kunderne at anbefale bilen til deres omgangskreds. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 181 mennesker. www.nissan.dk

Følg os på: www.facebook.com/NissanDanmark, www.twitter.com/NissanDanmark

Taggar: