6 SVENSKA FINALISTER TILL GT ACADEMY NATIONELLA FINAL PÅ STURUP

Nissan och PlayStation®:s prisbelönta GT Academy-tävling lockade fler än 11 118 hoppfulla racingförare från Sverige att delta i tidskvalet 2013

Onlinedelen av den här virtuell-till-verklighetstävlingen avslutades söndag natt med fler än 765 000 deltagare från de arton deltagande europeiska länderna. Fler än 1miljoner människor världen över laddade ned den speciella demoversionen av det kommande Gran Turismo®6-spelet som innehöll ultra-realistiska återskapningar av Silverstone Circuit, den helelektriska Nissan Leaf och Nissan 370Z.

Nu när den första delen av tävlingen är över kommer de snabbaste tävlande från onlinekvalet tillsammans med vinnare från ett antal "livetävlingar" att delta i en nationell final live på Sturup den 22.-23 August. De nationella finalerna i Europa kommer att börja med en Gran Turismo-tävling, och sedan testas deltagarna bakom ratten i en riktig Nissan Nismo-bil. Dessutom testas de fysiskt och personlighetsmässigt. De bästa förarna kommer sedan att representera Sverige i det europeiska Race Camp som hålls i september på Silverstone Circuit i Storbritannien.

GT6TM-demoversionen kommer att finnas online till slutet av augusti, och alla spelare belönas med en Nissan GT-R att köra i en sista utmaning som inte är kopplad till GT Academy.

Mer information om hur man går med i GT Academy 2013 finns på flera olika plattformar, bland annat:

www.facebook.com/NissanSverigewww.facebook.com/GTAcademy , http://www.gran-turismo.com/  och @GTAcademy.

De 6 finalisterna från Sverige är:

Gustav Hägersjö                   Växjö

Elias Johansson                   Enskede / Stockholm

Filip Larsson                         Örnsköldsvik

Robert Toth                          Malmö

Pawel Korpulinski                 Sollebrunn

Patricio Arayq                       Borgstena

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd., 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

OM NISSAN EUROPE