Inga utsläpp, inga gränser - Nissans konceptbil TeRRA SUV tar hållbarheten off-road

• Nissans bränslecellsbil öppnar upp för en framtida utsläppsfri SUV med tre elmotorer och 4-hjulsdrift
  • Kompakt SUV-design som utstrålar både kraft och miljömedvetenhet, lika tuff i stadsmiljö som i terrängen
  • Unik säteslayout och materialmix ger nytt synsätt i SUV-segmentet
  • Bärbar instrumentinsats ger gränslöst digitalt utrymme

Konceptbilen Nissan TeRRA SUV, som avtäcks på årets upplaga av bilsalongen i Paris den 27 september, kombinerar två av Nissans verkliga styrkor – SUV:ar och elbilar – i en modell som är lika hemtam i terrängen som den är i stan. Med en innovativ bränslecellsdriven elektrisk 4x4-drivlina och en atletisk exteriör som utstrålar en närvaro långt utöver de kompakta yttermåtten, tar TeRRA hållbar bilism till nya spännande trakter.

Tänkt att bli ”den enda utsläppsfria SUV:en”, bygger TeRRA vidare på Nissans stora framgångar med SUV:ar som också lämpar sig för stadsmiljö och med crossovers som Qashqai. Den är också ett bevis på företagets lyckade forskningssatsning på utsläppsfri bränslecellsteknik.

Tuff på utsidan, varm och välkomnande invändigt

”Den stora utmaningen var att kombinera Nissans styrkor - SUV:ar och crossovers - och samtidigt ta ytterligare steg mot en utsläppsfri framtid, där bränslecellstekniken nu är vårt nya forskningsfält för utsläppsfri mobilitet”, berättar Francois Bancon, chef för Nissans produktstrategi- och planeringsavdelning. ”Ambitionen var inte en stor och robust bil för körning i ökentrakter, utan istället en SUV som också passar stadsborna. Sätena har en unik diagonal placeringen som ger en extremt god sikt, en fantastisk körupplevelse och en känsla av full kontroll i alla situationer.”

”Vi hämtade inspiration från livsstilarna hos unga bilförare i norra Europa”, förklarar Shiro Nakamura, senior vice president och chief creative officer på Nissan. ”Vi lyssnade på deras önskemål om hållbar mobilitet som de kan ta sig vart de än vill med”.

Gränslöst digitalt utrymme…

Framför föraren sitter en unik instrumentinsats – en elektronisk pekplatta – som föraren dockar när denne sätter sig i bilen och tar den med sig när bilturen är slut. När pekplattan sitter dockad i TeRRA visar displayen som standard hastighetsmätare och annan relevant information. Men föraren kan enkelt växla till underhållning, kommunikation, navigation och andra skärmalternativ. Utanför bilen tjänar den som en helt vanlig pekplatta som dock är i ständig kontakt med bilen.

…ger föraren ett nytt perspektiv över vägen

En TeRRA-förare sitter nästan placerad i framsätets mitt i en unik diagonal säteslayout. De som sitter i baksätet sitter placerade så att de ser över axlarna på de där fram, och inte rakt bakom. Sätena ståtar med ett sexkantigt motiv som går igen även på andra ställen i designen. Fäller man ned de tre passagerarsätena får man ett helt plant golv vilket gör det smidigt att transportera till exempel cyklar, kajaker eller möbler. Den plana ytan kan tillskrivas den ovanligt kompakta drivlina som gjort denna utsläppsfria konceptbil möjlig.

Drivning 4x4 – nollutsläpp

Även om TeRRA presenteras som ett designkoncept och inte ett tekniskt sådant, är den föreslagna bränslecellsdrivna elektriska 4x4-drivlinan mycket konkret. Drivningen av framhjulen sköts av samma elektriska system som vi idag hittar i Nissan LEAF. I bakhjulen sitter elektriska in-wheel-motorer för att kunna erbjuda 4-hjulsdrift när så behövs. Dessa bygger vidare på de prototyper som de tre senaste PIVO-koncepten visat upp. Eftersom det inte behövs några drivaxlar till bakhjulen, slipper man upphöjningen i golvet och underredet. Det är detta som gjort det möjligt att ha ett plant golv och underrede.

Under huven finns gott om plats för Nissans egenutvecklade bränslecellspaket: en platt, mycket kompakt enhet med en världsledande effekttäthet på 2,5 kW/l. Bränslecellen (som är den senaste i en serie som Nissan började utveckla redan 1996) kostar endast 1/6 av vad föregångaren från 2005 gjorde, detta tack vare att behovet av dyra ädelmetaller minskats till ¼ av vad som förr behövdes.

TeRRA är en ren konceptbil men visar samtidigt att Nissan står färdig att masstillverka bränslecellsdrivna fordon den dag vätebränslet blir allmänt tillgängligt.

For mer information vänligen kontakta:

Anna Fribergh, 076-546 1208, press.nissan@bm.com

Taina Erkkilä, kommunikationsdirektör Nissan Nordic Europe, Tel. 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Nissan i Europa

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till de som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14.500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 528.000 bilar, som t.ex. mini-MPV:er, prisbelönta crossovers, SUV:ar och transportfordon. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda japanska bilmärket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.newsroom.nissan-europe.com/se

Taggar: