LEDER ELDRIFTSREVOLUTIONEN

Världens populäraste elbil - Nissan LEAF - förvandlar drömmen om utsläppsfri bilism till verklighet

• Elbilsnyheter från jordens alla hörn
  • CO2-mästare i Norge
  • Utmärkelserna för Nissan LEAF fortsätter att hagla, nu senast från Belgien
  • Snabbladdningsnätverk i Nederländerna
  • Nissan i samarbete med Hertz och IKEA för att puffa för LEAF i Italien
  • Innovativ elbilsklubb drar igång i England

Med fler än 50.000 exemplar sålda till dags dato, intar flerfaldigt prisbelönta Nissan LEAF en tätposition i elbilsrevolutionen.

I Norge har Nissan blivit den lokala CO2-mästaren 2012 efter sin imponerande försäljning av hela 2.298 exemplar av Nissan LEAF som därmed blev den 13:e mest sålda bilen i landet under fjolåret.  Nissans genomsnittliga CO₂-utsläpp i Norge förra året låg på 95 g/km - en sänkning med 41 g/km jämfört med 2011. Det här gör att Nissan intar tätpositionen som det bilmärke som har de lägsta utsläppen. Samtidigt är Nissan den biltillverkare som lyckats sänka utsläppen mest. En sammanställning för 2012 gjord av OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken) visar att de totala utsläppen låg på i genomsnitt 130 g/km, en sänkning med 4 g/km jämfört med 2011.

Nissan ligger långt före med sitt snitt på endast 95 g/km - en sänkning med 41 g/km sedan 2011. Värdena för Nissan blir ännu mer anmärkningsvärda om man tittar på förändringen sedan 2006. Nissan har praktiskt taget halverat CO₂-utsläppen för de bilar företaget sålt i Norge - från 186 g/km till 95 g/km.

- Vi är stolta att representera en tillverkare som har sänkt sina CO₂-utsläpp så mycket. Detta är naturligtvis en framgång för naturen, men också för kunderna och för Nissan, säger Pål Gystad Simonsen, Country Manager för Nissan i Norge.

En annan nyhet läser vi i den belgiska tidningen VAB som i slutet av varje år utser den bästa familjebilen. De sammanlagda resultaten från de bägge jurygrupperna - den ena bestående av professionella motorskribenter, den andra av vanliga familjebilister - korade Nissan LEAF till den bästa familjebilen i elbils- och hybrid-kategorin.

Stéphane Chauville, Managing Director på Nissan Belux, sa i en kommentar att förstaplatsen var ett uttryck för Nissans engagemang för en utsläppsfri värld. "LEAF är en verklig revolution i bilvärlden - Nissan säljer morgondagens bil redan i dag," fortsatte hon.

I Belgien, närmare bestämt i Nivelles-Sud, har också landets första snabbladdare invigts. Denna är den första i raden i ett nätverk av 25 strategiskt placerade snabbladdare som Nissan donerar. Fullt utbyggt kommer detta nätverk, som drivs av samarbetspartnern The New Motion, göra det möjligt att utan problem ta sig igenom hela landet på eldrift.

Snabbladdarna använder likström för att ladda upp ett delvis urladdat elbilsbatteri till 80% av sin fulla kapacitet på ca 15 minuter. Att ladda upp ett helt urladdat batteri till 80% tar inte mer än 30 minuter.

En ännu bättre nyhet för alla belgiska Nissan LEAF-ägare är att de kommer att få använda snabbladdarna helt gratis det första året.

Gratis energi från solen var temat vid ett speciellt evenemang kallat "LEAF the earth" som avhölls i Nederländerna i slutet av förra året. Inte mindre än 82 nederländska LEAF-ägare samlades med sina bilar på Space Expo i Noordwijk för att utbyta erfarenheter och vara med i en rolig tävling ledd av den lokale TV-stjärnan Bavo Galama.

De fick också höra den förre astronauten, professor Wubbo Ockels, blicka framåt mot en tid där elbilar laddas helt och hållet med förnybar solenergi.

"Solenergi finns det gott om och man kan använda den till vad som helst - däribland roliga saker. Hållbarhet och att ha kul kan gå hand i hand", sa professor Ockels.

Även Nederländerna kommer att begåvas med ett stort snabbladdningsnätverk - Nissan har lovat sätta upp inte mindre än 38 stationer inom de kommande månaderna. Också dessa kommer att drivas av The New Motion, och här kan alla Nissan LEAF-ägare ladda sina batterier helt gratis fram till slutet av maj. På en speciell websida för LEAF-ägarna - http://www.leafhebbers.nl/ - hittar man bl.a. en kontinuerligt uppdaterad lista över alla snabbladdare i Nederländerna och annan matnyttig information om LEAF.

I Milano, Italien, har Nissan gjort gemensam sak med hyrbilsföretaget Hertz för att puffa för fördelarna med utsläppsfri körning i stan. På Hertz uthyrningsställe nära centralstationen inne i city, finns fyra Nissan LEAF som innevånarna och tillfälliga besökare kan sätta på prov under realistiska förhållanden medan de funderar på att slå till.

De kommer inte bara att imponeras av den kördynamik, komfort och förfining som LEAF erbjuder dem, utan också av de fördelar det innebär att sitta bakom ratten på en elbil, som t.ex. att kunna köra på ställen i stan där konventionella bilar är förbjudna, och gratis parkering i city.

Och om de har ett IKEA Family-kort, är de dessutom berättigade till 20% rabatt på bilhyran och kommer att kunna ladda LEAF gratis på alla IKEA-varuhus i Milano-området.

Storbritannien: I Milton Keynes, söder om Birmingham, har en innovativ elbilsklubb bildats. E-Car Club har köpt in tre Nissan LEAF som medlemmarna - både privatpersoner och företag - kan hyra.

Bilarna står parkerade lokalt och är inkopplade på en laddstolpe för att alltid vara redo att användas. Bilklubbens medlemmar bokar bilen online och får betala ca 55 kr per timme. Med ett smart-card och en unik PIN-kod kan de sedan köra iväg med bilen. När man inte behöver den längre parkerar man den på samma ställe igen.

Efter den succé som detta pilotprojekt gjort i Milton Keynes, kommer E-Car Club inom kort att öppna även i Oxford, och tanken är att man ska etablera sig i hela Storbritannien.

Och det är just här, i Storbritannien, som nästa kapitel i LEAF-historien snart börjar skrivas. Tillverkning av bilens avancerade litiumjonbatterier har redan påbörjats vid en ny fabrik i anslutning till företagets produktionsanläggning i Sunderland, i nordöstra England, där tillverkning av LEAF kommer att dra igång senare i år.

Genom att LEAF snart också börjar tillverkas i Nordamerika, kommer det med fabriken i Japan sedan att finnas tre anläggningar som kan svara upp mot efterfrågan på den populära elbilen. Utsläppsfri bilism är inte längre bara en dröm.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Om Nissan i Europa

Vad är det som gör Nissan så speciellt?

Vi anser att allt vi gör behöver leda innovationer framåt och vara spännande för alla: vi tar fram oväntade lösningar som ger smarta kundfördelar och som överraskar och gläder så många människor som möjligt.

Vi uppfann crossovern Nissan Qashqai och gav småbilar lite extra spänning med Nissan Juke. Vi arbetar med idéer som gör framtida teknik tillgänglig idag, t.ex. Nissan LEAF, det första massproducerade och överkomliga, helt elektriska fordonet som också hyllats internationellt. När vi tänker på prestanda ser vi möjligheten att nå en större publik – för att göra prestanda sant tillgängligt – och möjligheten att utmana det vedertagna. Därför har vi utöver att utveckla superbilen Nissan GT-R också tagit fram Nissan DeltaWing, ett banbrytande närmande till Endurance-racing som förvandlar konventionerna kring motorsport.

Nissan har förmånen att bland alla utomeuropeiska tillverkare höra till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14 500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Förra året producerade Nissanfabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland 677 000 fordon, och erbjuder 24 olika och innovativa produkter till försäljning i Europa idag.

Allt detta stärker bara Nissans ambition att bli det största asiatiska märket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

Taggar: