MED JUKE N-TEC IN I FRAMTIDEN

Specialversion av Juke standardutrustad med avancerad teknik för att koppla upp sig mot bilen

• Ny generation av navigationssystemet Nissan Connect i specialversion av Juke n-tec
  • Teknik som gör att man kan koppla upp sig mot bilen
  • Generöst utrustad specialversion baserad på Acenta
  • Från 185 500 kr
  • Över 140.000 exemplar av Juke sålda i Europa 2012

En ny specialversion av Juke - Nissans bästsäljande kompakta crossover - visar upp avancerad teknik med telematik med vars hjälp man kan skicka navigationsdata till sin bil före resan. Nissan Juke n-tec, som kommer att dyka upp hos återförsäljarna i maj, har som standard begåvats med den nya generationen av infotainmentsystemet Nissan Connect med fjärråtkomst.

Förutom med en 5,8" pekskärm i färg, navigator och Bluetooth för mobiltelefoner och musikspelare, är det nya systemet även försett med Googles "Send-To-Car"-teknik. Med hjälp av denna teknik kan man lägga upp sin resa på en dator eller surfplatta, hemifrån eller från t.ex. kontoret, och sedan skicka instruktionerna till bilen. Och när det är dags för avfärd, har navigationssystemet redan planerat bästa färdväg och då undvikit alla eventuella trafikproblem och också lagt in alla de intressanta platser (POI) som man angivit. Googles Send-To-Car-teknik gör det inte bara smidigt att planera resan utan bidrar också till säkerheten genom att föraren inte längre frestas att programmera navigationssystemet under färd.

Den senaste versionen av Nissan Connect innehåller också andra avancerade funktioner, som t.ex. Google POI search (sökning på intressanta platser), och kan ge föraren uppdaterade väderprognoser, besked om lokala drivmedelspriser och flyginformation om t.ex. avgångar. Till de nya funktionerna i detta navigationssystem hör också en motorvägsavfartsvy, komplett med filvalsrekommendationer, som en praktisk hjälp när man ska köra av från motorvägen. Systemet visar dessutom den aktuella hastighetsbegränsningen och varnar föraren, både visuellt och med en varningssignal, om man överskrider den tillåtna hastigheten med en viss marginal, som föraren själv kan ställa in.

En annan ny finess gör det ännu enklare att köra bränslesnålt. Förutom att navigationssystemet kan föreslå den mest bränsleekonomiska färdvägen, innehåller Nissan Connect ett dataprogram som analyserar förarens körstil och sätter "betyg" på körningen: ju mer bränslesnålt man kör, desto högre betyg får man.

Den avancerade tekniken i Nissan Juke n-tec, kompletteras av en verkligt elegant exteriör. Bilen rullar fram på 18-tums lättmetallsfälgar i svart och silver, och är lätt att känna igen på sina svarta, glanspolerade B-stolpar och backspegelkåpor. Juke n-tec kan fås lackerad i alla de 8 färger som står till buds för Juke, och det finns 2 interiörfärger att välja mellan: grå och röd. Den speciella mittkonsolen, vars design inspirerats av tanken på en MC, går i "carbon black" på n-tec-modellerna.

Juke n-tec är baserad på modellversionen Acenta och kan fås med alla motor- och växellådskombinationer. Det finns 3 motorer att välja mellan: 1 diesel och 2 bensindrivna. Dieselversionen drivs av effektiva, 110 hk starka 1.5 dCi och har en 6-växlad manuell växellåda. Till bensinversionerna finns två 1,6-litersmotorer. Sugmotorvarianten levererar 117 hk och kan kombineras med endera en 5-växlad manuell eller en avancerad XTRONIC CVT-växellåda.

Vassast i utbudet är suveräna 1.6 DIG-T. Denna kompakta 4-cylindriga motor använder direktinsprutning och ett turboaggregat för att leverera hela 190 hk. (DIG-T är en förkortning för Direct Injection Gasoline - Turbocharged). Den framhjulsdrivna DIG-T-modellen har en 6-växlad manuell växellåda, medan den potenta 4-hjulsdrivna modellen är utrustad med Nissans steglösa XTRONIC M-CVT-växellåda som också har ett 6-växlat manuellt läge. DIG-T-versionerna bjuder på två ytterligare finesser: dubbla avgasrör och ett svart innertak.

Chassit karakteriseras av Nissans intelligenta 4-hjulsdrift ALL-MODE 4x4i och lateral momentvektorisering för att minimera understyrningen och optimera kurvtagningsförmågan. Alla 4-hjulsdrivna versioner har flerlänkad bakhjulsupphängning medan de 2-hjulsdrivna versionerna har en bakaxel av torsionstyp.

Utöver Nissan Connect är Juke n-tec-modellerna dessutom försedda med Nissan Dynamic Control System med var hjälp föraren kan välja önskad dynamisk körinställning och även styra vanliga enheter som t.ex. klimatkontrollen via den centralt placerade pekskärmen. Till standardutrustningen hör en backkamera med färgskärm, vindrutetorkare med regnsensor, ljusautomatik, dimljus fram, läderratt, läderklädd växelspaksknopp, automatiskt luftkonditioneringssystem och en Bluetooth-kompatibel ljudanläggning med USB-ingång.

Sedan den först lanserades i slutet av 2010, har Juke sålts i över 290.000 exemplar i Europa (med fler än 140.000 ex. sålda bara under 2012), vilket gör den till Nissans näst mest populära modell, efter Qashqai. Framgångarna för Juke (som tagits fram vid Nissan Design Europé, NDE) har stärkt Nissans ledande ställning i crossoversegmentet ytterligare. Den okonventionella designen blandar rena coupé-linjer med en robust SUV-stil vilket resulterar i en bil där olika till synes motsägelsefulla kontraster kombineras i ett och samma, helt unika paket. Alla Juke som säljs i Europa tillverkas vid Nissans anläggning i Sunderland, Storbritannien.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd., 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Om Nissan i Europa

Vad är det som gör Nissan så speciellt?

Vi anser att allt vi gör behöver leda innovationer framåt och vara spännande för alla: vi tar fram oväntade lösningar som ger smarta kundfördelar och som överraskar och gläder så många människor som möjligt.

Vi uppfann crossovern Nissan Qashqai och gav småbilar lite extra spänning med Nissan Juke. Vi arbetar med idéer som gör framtida teknik tillgänglig idag, t.ex. Nissan LEAF, det första massproducerade och överkomliga, helt elektriska fordonet som också hyllats internationellt. När vi tänker på prestanda ser vi möjligheten att nå en större publik – för att göra prestanda sant tillgängligt – och möjligheten att utmana det vedertagna. Därför har vi utöver att utveckla superbilen Nissan GT-R också tagit fram Nissan DeltaWing, ett banbrytande närmande till Endurance-racing som förvandlar konventionerna kring motorsport.

Nissan har förmånen att bland alla utomeuropeiska tillverkare höra till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14 500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Förra året producerade Nissanfabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland 677 000 fordon, och erbjuder 24 olika och innovativa produkter till försäljning i Europa idag.

Allt detta stärker bara Nissans ambition att bli det största asiatiska märket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

Taggar: