MICRA FYLLER 30

Nissan Micra firar 30 år på topp med sofistikerad specialversion

Micras trettioårsjubileum firas med exklusiv specialversion
• Specialfunktioner och specialmärkning
• Kompakt och bränslesål motor på 80 hk
• Mer än sex miljoner Micra-bilar tillverkade fram till dags datum

Livet börjar vid 30 som det heter. För att fira detta viktiga jubileum har Nissan tagit fram en specialversion av sin populäraste stadsbil Micra.

Micra firar sin trettioårsdag med en ny trendig look som passar bilens dynamiska framtoning. Micra 30 är som standard utrustad med läckra 15-tums lättmetallfälgar med sju ekrar, en egenskap som lånats från basversionen av Visia. Samtidigt pryds den välkända siluetten av en takspoiler i samma utförande som hos flaggskeppet DIG-S. Dörrhandtag och speglar i samma färg som bilen är också standard.

Micra 30 går i samma fotspår som den mycket populära specialversionen Micra ELLE som lanserades på 2012 års upplaga av Paris Motor Show och kännetecknas av diskret märkning på vingar, baklucka och instrumentbräda.

"Många kvinnor bävar för att fylla 30, men Micra tar det hela med en klackspark. Faktum är att Micra 30 präglas av en modern elegans som gör att bilen passar perfekt till dagens moderna och sofistikerade storstadskvinnor," menar Taina Erkkilä, kommunikationschef för Nissan Nordic Europe.

Micra 30 drivs av Nissans trecylindriga insugningsbensinmotor på 1,2 liter och 80 hk. Motorns låga utsläpp gör att denna modell kvalificerar sig till Nissans Pure Drive-märkning som är förbehållen de miljövänligaste bilarna i Nissans modellutbud. En avancerad CVT-växellåda kan fås som tillval.

Micra är byggd på Nissans lätta V-plattform (V står för versatile) som erbjuder större stabilitet, vilket i sin tur ger bättre köregenskaper, högre säkerhet och ökad precision.

I standardutrustningen ingår en hastighetskänslig elektrisk servostyrning, elhissar fram samt en hel uppsättning avancerade säkerhetsfunktioner som ESP, krockkuddar för förare och passagerare och sidokrockkuddar. Manuell luftkonditionering kan fås som tillval.

Micra 30 släpps på marknaden i slutet av mars.

Från 0 till 6 miljoner på 30 år
Micra - även känd som Nissan March på vissa marknader – lanserades i Europa 1983. Sedan dess har bilen tillverkats i drygt sex miljoner exemplar världen över.

Under de senaste 30 åren har Micra satt standarden för superminibilar, och 1993 var Micra den första japanska bilen att vinna den prestigefyllda europeiska utmärkelsen Car of the Year (CoTY).

Den första versionen av Micra (internt kallad K10) lanserades i Japan under slutet av 1982 och kom till Europa i början av 1983. År 1992 ersattes den av K11, den CoTY-belönade andra Micra-generationen.

Precis som med föregångaren tog det 10 år innan K11 år 2002 ersattes av den tredje Micra-generationen K12, som tillverkades som tre- eller femdörrars halvkombi eller som Micra C+C coupé/cabriolet med fällbar hardtop i metall.

Den aktuella K13-modellen utgör Micras fjärde generation och lanserades år 2010 som en riktigt global bil. Den tillverkas i fyra olika länder, nämligen Thailand, Mexiko, Kina och India, där Indien är leverantör åt den europeiska marknaden. Micra/March säljs i totalt 56 länder världen över.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Om Nissan i Europa

Vad är det som gör Nissan så speciellt?

Vi anser att allt vi gör behöver leda innovationer framåt och vara spännande för alla: vi tar fram oväntade lösningar som ger smarta kundfördelar och som överraskar och gläder så många människor som möjligt.

Vi uppfann crossovern Nissan Qashqai och gav småbilar lite extra spänning med Nissan Juke. Vi arbetar med idéer som gör framtida teknik tillgänglig idag, t.ex. Nissan LEAF, det första massproducerade och överkomliga, helt elektriska fordonet som också hyllats internationellt. När vi tänker på prestanda ser vi möjligheten att nå en större publik – för att göra prestanda sant tillgängligt – och möjligheten att utmana det vedertagna. Därför har vi utöver att utveckla superbilen Nissan GT-R också tagit fram Nissan DeltaWing, ett banbrytande närmande till Endurance-racing som förvandlar konventionerna kring motorsport.

Nissan har förmånen att bland alla utomeuropeiska tillverkare höra till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14 500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Förra året producerade Nissanfabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland 677 000 fordon, och erbjuder 24 olika och innovativa produkter till försäljning i Europa idag.

Allt detta stärker bara Nissans ambition att bli det största asiatiska märket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

Taggar: