Nissan, Fortum och McDonald’s i samarbete för att installera infrastruktur för snabbladdning

Binder ihop Nordens huvudstäder via gröna korridorer

Näringslivet kraftsamlar med stöd av Energimyndigheten i Sverige och bygger ut snabbladdningsstationer för elbilar i de fyra nordiska länderna. 50 snabbladdningsstationer ska installeras i Norden varav 20 i Sverige. Den nya och avancerade tekniken laddar en elbil på bara 20 minuter och med fulladdade batterier kan en elbil köra drygt 15 mil.

Under onsdagen invigde Ingela Bendrot, statssekreterare på Näringsdepartementet, den första snabbladdningsstationen på McDonald’s restaurang i Lindvreten, Skärholmen strax utanför Stockholm. McDonald’s är med som svensk partner och nu inleds ett pilottest som ska utvärderas och därefter fortsätter det strategiska samarbetet. Samarbetsprojektet startar under hösten och under 2013 är planen att samtliga stationer ska vara installerade på strategiska och relevanta platser längs med de nordiska motorvägarna. Mellan Stockholm och Helsingfors kommer stationerna att finnas i anslutning till färjorna.

Det Nordiska samarbetet grundar sig i ett avtal som Fortum och Nissan nyligen undertecknade med syftet att göra elbilen till ett attraktivt alternativ för alla bilförare.

– Nissan har som ambition att vara den globala ledaren inom elfordon genom att koppla ett helhetsgrepp på både produkter och lösningar. Tillsammans med partners som Fortum och McDonald’s vill vi bidra till att utveckla miljö- och infrastruktur för elbilismen. Vi tror starkt på att ett tätt samarbete mellan biltillverkare och elbolag kommer att påskynda denna process, säger Jacek Gorski, VD för Nissan Nordic Europe.

Fortum kommer att ansvara för systemlösningar, installation och service av snabbladdningsstationen. Fortum har mer än tio års erfarenhet av att utveckla laddlösningar för elbilar. Fortums koncept Charge & Drive är en lösning som bygger på ett avancerat IT-system, som bland annat hanterar betalningar. I konceptet ingår även övervakning och underhåll av laddningsstationer.

– Vi fortsätter att vidareutveckla Charge & Drive, och med vår nya partners Nissan och McDonald´s tar vi ett viktigt steg mot framtidens elbilssamhälle. Med Charge & Drive-lösningen blir det inte bara enkelt för dem som vill erbjuda laddning för elbilar, det underlättar också för elbilsförarna som smidigt kan hitta en snabbladdningsstation, säger Johan Ander, nordisk ansvarig för Fortum Charge & Drive.

McDonald´s erbjuder laddning för elbilar sedan 2009. Då invigdes den första elbilsladdaren för att ge elbilsburna gäster möjlighet att resa mer hållbart. I dagsläget kan elbilar laddas på sju restauranger i Sverige.

– Nu tar vi nästa steg mot ett grönare resande och erbjuder snabbladdning tillsammans med Fortum och Nissan för att ytterligare kunna skapa fördelar för elbilsägare när de stannar och äter hos oss. I ett första skede startar nu ett pilottest för snabbladdning på restaurangen i Lindvreten och senare i höst i Uppsala, säger Johanna Schelin, miljöchef på McDonald’s.

Teknisk information:

Laddningsstationer installeras för att klara snabbladdning genom DC och AC, där en DC-laddning på ca 50 kW kan ladda en Nissan LEAF eller annan elbil, som uppfyller kraven för CHAdeMO, till upp till 80 % av batterikapaciteten på endast 20 minuter. AC-laddning kommer att ha en maxeffekt på ca 43 kW. Snabbladdare som utvecklats av Nissan baseras på ett patentsökt tekniskt genombrott och bär CE- och TUV-certifiering för alla europeiska länder. De nya snabbladdarna från Nissan ger alla med kompatibel elbil längre räckvidd för betydligt längre sträckor.

För mer information, vänligen kontakta:

Taina Erkkilä, Communication Director, Nissan Nordic Europe Ltd., +358 (0)10 770 53 11, terkkila@nissan-europe.com

Johan Ander, Nordic responsible for Charge&Drive, Fortum, 076- 104 20 64, johan.ander@fortum.com

Christina Almgren, presschef, Fortum, 072-515 78 06, christina.almgren@fortum.com

Håkan Ström, presschef McDonald’s, 070-3548505, media@se.mcd.com

Om Nissan

NissanMotor Co., Ltd. är Japans näst största bilföretag volymmässigt och har sitt huvudkontor i Yokohama.Nissanär en av hörnstenarna i Renault-NissanAlliance.Nissanhar fler än 150.000 anställda världen över och försåg fler än 4,6 miljoner människor med bilar 2011. Med starkt fokus på att utveckla spännande och innovativa produkter för alla, levererarNissanett brett utbud av bränsleeffektiva bilar med låga utsläpp under varumärkenaNissanoch Infiniti. Som föregångare inom området utsläppsfri mobilitet, skrevNissanhistoria genom lanseringen avNissanLEAF – den första ekonomiskt överkomliga, massproducerade helt eldrivna personbilen –som belönats med otaliga internationella utmärkelser, däribland prestigefyllda ”European Car of the Year award 2011”. http://www.nissan-global.com/EN/

Nissan i Europa

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till de som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14.500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 528.000 bilar, som t.ex. mini-MPV:er, prisbelönta crossovers, SUV:ar och transportfordon. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda japanska bilmärket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. http://www.nissan.se/

Taggar: