NISSAN BEKRÄFTAR PRESTANDASIFFROR FÖR JUKE-R

MED EN TOPPHASTIGHET PÅ 257 KM/H OCH 0-100 PÅ 3,7 SEKUNDER ÄR JUKE-R VÄRLDENS SNABBASTE CROSSOVER

Nissan har bekräftat prestandastatistiken för Juke-R - konceptet sportbil-crossover som kombinerar kraften och väghållningen hos den legendariska GT-R med Juke:s djärva design. Juke-R:s 3,8-liters V6 dubbelturbomotor på 485 Hk tar bilen från stillastående till 100 km/h på bara 3,7 sekunder, och sedan vidare till topphastigheten (257 km/h).

Tester har visat att Juke-R, som är en kompakt crossover, har väghållning i sportbilsklass, tack vare användningen av Nissan GT-R:s fjädring och drivlina, såväl som en skyddsbur i enlighet med FIA-standard och en unik, delad spoiler. Vid körning rakt fram har GT-R en högre topphastighet tack vare sin mer aerodynamiska form trots att det sitter samma motor i bilarna. GT-R är också lättare än Juke-R på grund av skyddsburen och de extra chassiförstärkningar som har krävts när sportbilens komponenter ska integreras i en Juke-kaross.

Juke-R liknar självklart Juke mer än GT-R. Bilen har samma längd (4 135 mm), höjd (1 575 mm) och samma hjulbas (2 530 mm) som Juke, medan bredden har ökats från 1 765 mm till 1 910 mm tack vare breddade hjulhus runt 20-tumshjulen med smidda RAYS-fälgar. Invändigt sitter förare och passagerare i OMP tävlingsstolar, men med alla reglage och instrument från GT-R lättåtkomliga.

Under projektet, som pågick under 22 veckor, öppnade Nissan ‘dörrarna till hur Juke-R skapades, och dokumenterade utvecklingen från dag ett i en serie med 10 filmer som finns tillgängliga på You Tube och via Nissan Juke:s Facebook-sida - en serie som har setts av fler än 2,2 miljoner människor på bara 10 veckor. Idag släpps den sista utvecklingsfilmen, som summerar hela historien och visar bilen i sin fulla dynamiska härlighet. Nästa film släpps i januari när Nissan Juke-R börjar visas på olika evenemang.

Jämförelse - Juke 4WD M-CVT och Juke-R

Enhet JUKE 4WD M-CVT JUKE-R
Tjänstevikt min. Kg 1425 1806
Total längd mm 4135 4135
Total bredd mm 1765 1910
Total höjd mm 1575 1575
Hjulbas mm 2530 2530
Spårvidd (fram) mm 1525 1586
Spårvidd (bak) mm 1505 1598
Lägsta markfrigång mm 170 115
Topphastighet km/h 200 257
Acceleration 0 - 100 km/h sek 8,4s 3,7s
Max. motoreffekt Hk 190 485
Max. vridmoment Nm 240 588

För redaktören:

Nissan grundade GT Academy - en unik tävling i PlayStation-spelet Gran Turismo som ger spelaren möjlighet att förverkliga sin dröm om att bli en riktig tävlingsförare.

För ytterligare information och frågor, kontakta:

Jenny Spets-Wojarski, Kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, 733 99 99 25, jspetswojarski@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, kommunikationsdirektör Nissan Nordic Europe, +358 10 77 05 311, terkkila@nissan-europe.com

Nissan Nordic Europe Oy
Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 170 anställda. Huvudkontoret ligger i Finland.

Om Nissan i Europa

Nissanhar ca 12 500 personer anställda sin europeiska verksamhet inom design, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Under kalenderåret 2010 sålde Nissan 555 000 fordon på 47 marknader i västra och östra Europa inklusive Ryssland. Dessutom tillverkade företaget totalt 527 966 fordon i sina anläggningar i Spanien och Storbritannien.

newsroom.nissan-europe.com/se

Taggar: