Nissan förbättrar batterigarantin för nuvarande kunder

Nissan har meddelat att man vidtagit det extraordinära steget att retroaktivt utöka garantin för alla 10.000 kunder i Europa som har köpt originalversionen av Nissan LEAF sedan lanseringen 2011. Den utökade garantin ersätter ägarna för förlust av batterikapacitet under 9 bar under gällande garantiperiod.

Med de nya villkoren garanterar Nissan att litium-jonbatteriet i Nissan LEAF kommer att behålla en kapacitet på minst 9 av 12 bar, vilket framgår av mätaren för batterikapacitetsnivå, under 5 år eller 100.000 km, beroende på vad som inträffar först. Utökningen av nuvarande garanti gäller för mer än 10.000 Nissan LEAF, som har sålts i Europa, och ger en utökad trygghet för ägarna, av vilka redan idag 93% har sagt att de är "mycket" eller "fullständigt" nöjda med den första 100% eldrivna familjebilen.

Paul Willcox, Senior Vice President of Sales and Marketing, säger att Nissan är glada att kunna erbjuda en utökad garanti till nuvarande kunder för att försäkra dem om Nissans tillit till teknologin. Han kommenterar så här: "Vi befinner oss i en unik position med över 10.000 kunder i Europa och 62.000 runt om i övriga världen, som använder vår 100% eldrivna bil varje dag. Under mer än två år har vi fått ta del av deras erfarenheter och synpunkter.   Våra analyser av tillgänglig data visar att vår batteriteknologi, som har utvecklats och tillverkats av Nissan i samarbete med vår partner NEC, är hållbar och tillförlitlig vid användning ute i vardagen här i Europa."

Han tillägger: "Vi har tagit ett uppmuntrande steg genom att erbjuda våra ägare till den första NIssan LEAF samma trygga garanti som vi erbjuder köpare av den nya, Europa-tillverkade Nissan LEAF.  Vi vet hur batteriet fungerar i våra europeiska kunders bilar och vi är mycket nöjda med resultatet. Nissan LEAF är en revolutionerande produkt och vi vidtar den här åtgärden för att visa hur stark tillit vi har till vår teknologi."

En av de kunder som kommer att erhålla den nya garantin är Joakim Sveli, som sade så här efter att ha kört en Nissan LEAF i tjänsten: "Den här nya garantin är en fantastisk nyhet för befintliga kunder. De brukar ju normalt sett inte få ta del av nya förbättringar som den här. Naturligtvis är det tryggt att ha den utökade garantin, men jag har kör min Nissan LEAF i jobbet varje dag och hittills, efter 18 månader och nästan 40.000 km, har jag inte märkt någon skillnad i räckvidd. Jag kör bilen under alla väderförhållanden, ibland så mycket som 200 km på en dag och när det är så kallt som minus 32 grader. Jag har pratat med folk som har uppmätt längre räckvidd än så i Nissan LEAF och de har samma erfarenhet som jag - tyst, bekväm, utsläppsfri bilkörning varje dag."

Nya, Europa-tillverkade Nissan LEAF har längre räckvidd, fler funktioner, tre utrustningsversioner, mer teknik och ett lägre ingångspris. Den börjar säljas i juni 2013 över hela Europa och kommer också att förses med den ny, utökade batterigarantin.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd., 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Om NISSAN EUROPE

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till de som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 695 000 bilar, som t.ex. mini-MPVs, prisbelönta crossovers, SUV:ar och transportfordon. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda asiatiska bilmärket i Europa

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.newsroom.nissan-europe.com/se

Taggar: