NISSAN LEAF KLARADE ELBILSREKORDET

Idag den 1 juli klockan 10:45 kör Gröna Bilister in sin Nissan LEAF i Almedalen för Elbilsrekordets avslutningsceremoni. Gröna Bilister har kört den nya Nissan LEAF hela vägen från Ystad till Haparanda. Målet var att visa att elbilar kan användas i hela Sverige och att testa om en elbil som Nissan LEAF kan tillfredsställa svenskars varierande körbehov.

- Äntligen framme, och resan kunde inte ha gått bättre. Jag hoppas med detta att svenskarnas räckviddsångest nu är officiellt botad. Gröna Bilister har bevisat att det går att köra genom hela Sverige i en hundraprocentig elbil, Nissan LEAF. Jag överlåter till Mattias Goldmann på Gröna Bilister att fullt ut recensera hur resan gått, men det vi hört hittills gör oss mycket glada och stolta, säger Alexandra Österplan, kommunikationschef på Nissan i Sverige.

- Om inte detta botar räckviddsångesten så vet jag inte vad som kan. Vi har kört från Ystad till Haparanda i Nissans nya Leaf. Vi har besökt närmare 40 viktiga kommuner för att, tillsammans med Nissan återförsäljare på orten, diskutera omställningen till hållbar bilism. Totalt har vi kört 300 mil och som bäst har vi kört nästan tjugo mil på en laddning, men för det mesta har vi laddat långt innan dess - det är ju så lätt att ladda! Nu utmanar vi kommunerna, riksdag och regering att skynda på omställningen till avgasfri bilism, med generösare stimulans och fler snabbladdare - och de ska förstås själva vara tidigt ute att skapa en stark marknad för elbilar. Målet är ett elbilssamhälle i klass med vårt grannland Norge, där Nissan Leaf under våren varit den näst mest sålda bilen. Det bör vi också kunna klara, säger Mattias Goldmann, talesperson för Gröna Bilister.

På plats i Almedalen

Idag den 1 juli klockan 10:45 rullar Nissan LEAF och Elbilsrekordet in i Almedalen vid Färjeläget. Därefter går en marschorkester från Färjeläget till Briggen Tre Kronor.

Den 3 juli, klockan 09.00-11.55 på Briggen Tre Kronor kan du som besökare lyssna på ett seminarie med Gröna Bilister, där organisationen berättar om Elbilsrekordet. På plats kommer organisationen också att dela ut utmärkelsen "Sveriges Elbilsbästa kommun".

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige
Mobil. 070 693 47 51
Mejl. aosterplan@nissan-europe.com

Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
Mobil. 070 309 00 45
Mejl. mattias.goldmann@gronabilister.se

Information on Nissan LEAF http://www.nissan.se/

Information om Elbilsrekordet http://www.elbilsrekordet.se/