NISSAN LEAF UTSEDD TILL”WORLD CAR OF THE YEAR 2011” Ännu en utmärkelse tilldelades elbilen vid New York International Auto Show

Vid den internationella bilsalongen i New York förra veckan förärades helt eldrivna och vid färd utsläppsfria Nissan LEAF utmärkelsen ”World Car of the Year 2011” i hård konkurrens med BMW 5-serien och Audi A8 om förstaplatsen. Dagens hedersbetygelse är bara den senaste i en lång rad av utmärkelser för denna världens första, ekonomiskt överkomliga, serietillverkade elbil för den globala marknaden – t.ex. har den redan utsetts till European Car of the Year.

”Det är mycket glädjande att världens första massproducerade elbil – Nissan LEAF – har förärats det prestigefyllda priset ’World Car of the Year 2011’”, sa Carlos Ghosn, styrelseordförande och CEO för Nissan. ”Denna utmärkelse är ett erkännande för Nissan LEAF, pionjären för utsläppsfri mobilitet, som jämförbar med bensindrivna bilar både när det gäller prestanda, tysthet och superba köregenskaper. Samtidigt är den ett tydligt bevis på Nissans klara vision och värderingar när det gäller hållbar mobilitet– något vi vill erbjuda kunder runt om i världen.”

Juryn för World Car Awards noterade att ”Leaf öppnar portarna till en spännande ny värld av elbilar från Nissan. Denna 5-sitsiga 5-dörrars halvkombi är världens första, speciellt för ändamålet byggda, masstillverkade elbil. Den har enligt Nissan en räckvidd på 160* km på full laddning, tar ca 8 timmar att ladda med 220-240 Volt, och genererar inga utsläpp från fordonet. Den låga tyngdpunkten gör att den kvickt svänger in i kurvorna, nästa helt utan några krängningar i karossen eller någon understyrning. De goda nyheterna? Den känns precis som en vanlig bil – fast den är tystare.”

Tävlingen ”World Car of the Year” hölls första gången 2004. Vinnarna utses av en panel bestående av motorjournalister från Asien, Europa och Nordamerika.

Nissan LEAF säljs nu i Japan, USA och på vissa marknader i Europa och kommer nästa år att släppas på andra marknader världen över. Bilen byggs nu vid Nissans fabrik i japanska Oppama. I slutet av 2012 kommer den att börja tillverkas också vid Nissans anläggning i Smyrna, Tennessee och i början av 2013 drar produktionen igång även vid anläggningen i brittiska Sunderland.

Med siktet inställt på att vara världsledande inom utsläppsfria fordon har Nissan, tillsammans med sin allianspartner Renault, ingått fler än 90 samarbetsprojekt världen över – både med regeringar, kommuner och företag – inte bara för att utveckla och tillverka eldrivna bilar och litiumjonbatterier, utan också för att verka för hållbar fri rörlighet. Nissan tar också ett omfattande helhetsgrepp för att stimulera världen till mer hållbar mobilitet genom t.ex. förbättrade laddningsmöjligheter, införande av den infrastruktur som krävs och genom att verka för användandet av återvinningsmaterial liksom av ett övergripande energistyrningssystem med bland annat återanvändning av litiumjonbatterier.

*enligt US LA4 körcykel. I Europa anges räckvidden till 175 km enligt NEDC.

Vid frågor kontakta:

Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige

08-506 612 30, 0733-99 99 25, jspetswojarski@nissan-europe.com

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd. är Japans näst största bilföretag volymmässigt och har sitt huvudkontor i Yokohama. Nissan är en av hörnstenarna i Renault-Nissan Alliance. Nissan har fler än 150.000 anställda världen över och försåg fler än 4 miljoner människor med bilar 2010. Med starkt fokus på att utveckla spännande och innovativa produkter för alla, levererar Nissan ett brett utbud av bränsleeffektiva bilar med låga utsläpp under varumärkena Nissan och Infiniti. Som föregångare inom området utsläppsfri mobilitet, skrev Nissan historia genom lanseringen av Nissan LEAF – den första ekonomiskt överkomliga, massproducerade helt eldrivna personbilen –som belönats med otaliga internationella utmärkelser, däribland prestigefyllda ”European Car of the Year award 2011”.

För ytterligare information om Nissans produkter och engagemang för hållbar mobilitet, välkommen att göra ett besök på http://www.nissan-global.com/EN/