Nissan Nordics återförsäljarnätverk nu rustat och klart för försäljning och service av elbilar

Det nordiska återförsäljarnätverket för 100 % eldrivna Nissan LEAF är nu komplett. Utvecklingsprojektet, som innefattade ett omfattande tekniskt och produktrelaterat utbildningsprogram, påbörjades för ett år sedan på Nissans samtliga 200 försäljningsställen. Dessutom har alla återförsäljare också investerat i specialverktyg och laddare. Detta omfattande försäljnings- och servicenätverk stödjer nu de allt vanligare elbilarna.

”Hela Nissans återförsäljarnätverk i de nordiska länderna samt Estland och Lettland står nu redo att ge service till alla Nissan LEAF-ägare. Detta är mycket viktigt för alla LEAF-ägare som förväntar sig samma goda servicenivå oberoende av var återförsäljaren finns”, förklarar Taina Erkkilä, Communications Director på Nissan Nordic Europe.

Återförsäljarna har genomgått såväl teknisk utbildning samt säljutbildning och införskaffat specialverktyg för LEAF, en bil för provkörning och en laddningspunkt.

”I framtiden förväntar vi oss också att så många återförsäljare som möjligt investerar i en snabbladdare som LEAF-ägare och andra elbilsägare kan använda sig av för att ladda sina bilar. En snabbladdare kan ladda batteriet upp till 80 % av full kapacitet på mindre än en halvtimme. I Norge har 22 Nissan-återförsäljare redan skaffat snabbladdare som elbilsägarna får använda mot en avgift, och dessa laddare används flitigt. Ett välutbyggt nät av snabbladdare är naturligtvis till stor nytta för de som kör runt i landet”, avslutar Erkkilä.

Nissan gör det billigare att köra utsläppsfritt

Den 24 januari sänkte Nissan priset på LEAF med 3.000 euro på den europeiska maknaden. Prissänkningen ingår som en bland flera globala insatser att göra LEAF ännu mer överkomlig på bilens pionjärmarknader; Japan, Europa och USA. Detta ska läggas till de incitament som regeringar och lokala myndigheter erbjuder.

Strategiskt utplacerade snabbladdare har börjat forma ett antal ”elektriska motorvägar” genom Europa, vilket skingrar eventuell oro för elbilens potentiella räckvidd och samtidigt gör den mer praktisk i vardagen. Till dags dato har ca. 600 LEAF-kompatibla CHAdeMO-snabbladdare satts upp runt om i Europa.

För mer information, vänligen kontakta:

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd., 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Om Nissan i Europa

Vad är det som gör Nissan så speciellt?

Vi anser att allt vi gör behöver leda innovationer framåt och vara spännande för alla: vi tar fram oväntade lösningar som ger smarta kundfördelar och som överraskar och gläder så många människor som möjligt.

Vi uppfann crossovern Nissan Qashqai och gav småbilar lite extra spänning med Nissan Juke. Vi arbetar med idéer som gör framtida teknik tillgänglig idag, t.ex. Nissan LEAF, det första massproducerade och överkomliga, helt elektriska fordonet som också hyllats internationellt. När vi tänker på prestanda ser vi möjligheten att nå en större publik – för att göra prestanda sant tillgängligt – och möjligheten att utmana det vedertagna. Därför har vi utöver att utveckla superbilen Nissan GT-R också tagit fram Nissan DeltaWing, ett banbrytande närmande till Endurance-racing som förvandlar konventionerna kring motorsport.

Nissan har förmånen att bland alla utomeuropeiska tillverkare höra till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14 500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Förra året producerade Nissanfabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland 677 000 fordon, och erbjuder 24 olika och innovativa produkter till försäljning i Europa idag.

Allt detta stärker bara Nissans ambition att bli det största asiatiska märket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

Taggar: