Nissan och 4R Energy utvecklar nytt laddningssystem för elfordon

- Möjliggör användning för rörlighet helt fri från CO2-utsläpp -

Nissan Motor Co, Ltd och 4R Energy Corporation meddelade att de två företagen har utvecklat ett laddningssystem för elfordon som kombinerar ett solenergidrivet system med högeffektiva litiumjonbatterier. Testning av detta nya laddningssystem inleddes just nu vid Nissans globala huvudkontor i Yokohama.

Med det nya laddningssystemet alstras el via solceller installerade vid Nissans globala högkvarter och lagras i litiumjonbatterier som motsvarar fyra enheter i Nissan LEAF. Med sju laddningsstationer (tre snabbladdningar, fyra normalladdningar) lokaliserade vid Nissans huvudkontor, motsvarar den totala framställningen och lagringen av el den fulla laddningen av cirka 1800 Nissan LEAFs per år.

Detta nya system gör det möjligt för elbilar, som inte släpper ut någon CO2 när de körs, att laddas via en helt förnybar energikälla. Detta är en lösning för att skapa en process där CO2-utsläpp från körning är noll. Genom att använda samma litiumjonbatterier i elektriska fordon som i stationära batterier, kan el även levereras till elbilar oavsett tid på dygnet eller väder, vilket möjliggör effektiv användning av förnybara energikällor.

4R Energy Corporation, ett samarbete som startades av Nissan och Sumitomo Corporation i september 2010, har redan inlett tester på ett system för kompakt lagring av el som installeras med litiumjonbatterier (second life) som tidigare använts i Nissan LEAF. Baserat på resultatet av detta större system, planerar 4R Energy att komma in på marknaden för medelstora system för lagring av el för kommersiella och offentliga anläggningar.

Nissan och 4R Energy Corporation kommer att fortsätta med olika insatser för att bidra till utvecklingen av ett hållbart, utsläppsfritt samhälle.

Vid frågor kontakta:

Taina Erkkilä, kommunikationsdirektör Nissan Nordic Europe, 358 10 77 05 311, terkkila@nissan-europe.com

Nissan Nordic Europe Oy
Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 170 anställda. Huvudkontoret ligger i Finland.

Om Nissan i Europa

Nissanhar ca 12 500 personer anställda sin europeiska verksamhet inom design, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Under kalenderåret 2010 sålde Nissan 555 000 fordon på 47 marknader i västra och östra Europa inklusive Ryssland. Dessutom tillverkade företaget totalt 527 966 fordon i sina anläggningar i Spanien och Storbritannien.  Information och bilder: newsroom.nissan-europe.com

Taggar: