Nissan på Bilsalongen i Genève 2014

För första gången visas samtidigt en helt ny serie av crossover-modeller

• Nya X-Trail sätter en helt ny standard inom C-SUV-segmentet tack vare crossover-DNA
  • Nya Qashqai lanserar en ny era inom crossover-design
  • Dessutom kommer en ny medlem av Nissans föryngrade och vitaliserade crossover-familj att göra debut på Bilsalongen i Genève

Nissan visar upp hela sin breda modellserie och företagets passion för teknikutveckling

• Häftigaoch spännande BladeGlider-konceptet visas för första gången upp på en bilmässa i Europa
  • e-NV200 med noll utsläpp gör debut som serietillverkad modell
  • GT-R Nismo – den snabbaste personbilen som Nissan någonsin tillverkat – premiärvisas i Europa

Nissan fortsätter mot målet att bli det ledande asiatiska bilmärket i Europa

• Stor efterfrågan på klassledande modeller, byggda för den europeiska marknaden
  • Tillverkningen skjuter i höjden på Nissans fabriker i både England och Spanien

Nissans ledande roll inom crossover-segmentet förstärks ytterligare vid den 84:e Bilsalongen i Genève där bilmärkets oslagbara familj av crossover-modeller kommer att stå i centrum för uppmärksamheten. Nya X-Trail och nya Qashqai markerar med all önskvärd tydlighet Nissans satsning på utvecklingen av crossovers. Satsningen förstärks ytterligare med ännu en ny modell-generation som premiärvisas i Genève.

På Bilsalongen i Genève 2014 kommer Nissan också att visa upp innovationer på bred front. Med bland annat världspremiären av e-NV200 med noll utsläpp och GT-R Nismo, som gör premiär i Europa, demonstrerar Nissan företagets unika passion för design, teknikutveckling och innovation.

Företagsnyheter

Rekordhög efterfrågan på avancerade och tekniskt innovativa produkter samt en mängd nya eller förbättrade modeller innebär att Nissan kommer att tillverka fler bilar, fler crossovers och lätta kommersiella fordon än någonsin på företagets fabriker i Europa under 2014. Kraftig efterfrågan på bilar som är ledande inom sin klass, som till exempel Nissan Qashqai och elbilen Nissan LEAF, samt den nya, viktiga elbilen e-NV200 innebär att Nissan kommer att behöva utnyttja ännu mer av produktionskapaciteten i företagets fabriker i England, Spanien och Ryssland. Och ännu mer är på gång! Betydelsen av Nissans bilfabriker i Europa kan inte nog understrykas. Förra året var 80 % av de bilar som Nissan sålde på den europeiska marknaden tillverkade i Europa. Sedan Nissan började tillverka bilar i Europa för 30 år sedan har de europeiska fabrikerna levererat mer än 10 miljoner bilar.

Nya X-Trail

Nya X-Trail ingår nu som en naturlig modellvariant i Nissans crossover-serie. Bilen, som har fått en helt ny design, bygger på det avancerade 4x4-systemet och har utrustats med ett stort antal tekniska funktioner, som är kännetecknande för Nissans crossovers. Den nya modellen lanserar också ett antal nyskapande teknologier, som är nya för segmentet, till exempel bi-LED-strålkastare, Nissan Safety Shield och tredje generationen av NissanConnect, som är fullt integrerat med navigerings- och underhållningsystem.

Nya X-Trail, som bygger på den nya gemensamma plattformen Renault-Nissan Common Module Family, har fått många nya praktiska och användbara funktioner såsom ny utformning av framsätena, en andra sätesrad som kan skjutas framåt och bakåt samt en integrerad tredje sätesrad med bättre benutrymme och takhöjd.

Som ett resultat av helt omarbetad design och utvecklad teknologi är nya X-Trail den sista länken i Nissans SUV crossover-program, som är det mest omfattande och kompletta i branschen.

Premiär för e-NV200

Med lanseringen av e-NV200 befäster Nissan sin dominerande position inom elbilssegmentet. Den nya modellen har avancerade lösningar utan motstycke, bland annat noll utsläpp och extremt låga driftskostnader. Genom att utnyttja de bästa fördelarna från två prisbelönta modeller – Nissan LEAF, World Car of the Year förra året, och Nissan NV200, International Van of the Year – står e-NV200 redo att förbättra miljön i våra städer.

Den helt elektriska, kraftfulla drivlinan i e-NV200 är baserad på den drivlina som används i Nissan LEAF. Tillsammans med NV200s lastvolym, som är ledande i klassen, har man skapat en praktisk och flexibel bil med kapacitet att frakta både människor och bagage utan att förorena miljön, vare sig med avgaser eller buller. När försäljningen av e-NV200 startar i maj kommer bilen att finnas både som transportbil och som femsitsig personbil, antingen som kombi eller som mer lyxiga Evalia. Även om e-NV200 framför allt är avsedd som företagsbil kommer den också att locka privatkunder med stora familjer.

GT-R Nismo

Starka och imponerande Nissan GT-R Nismo, som nu kommer till Europa som serietillverkad bil, är den snabbaste och mest avancerade bil som Nissan någonsin tillverkat. Nya GT-R Nismo har finslipats till perfektion på legendariska Nürburgring Norsdschleife, där den innehar varvrekordet för serietillverkade personbilar. Genom osannolikt avancerad prestanda ger bilen uttryck för energin bakom varumärket Nismo.

Nya GT-R Nismo drivs av en 3,8-liters twin-turboladdad V6-motor på 600HK som utvecklats av Nismo-teknikerna. Med en förbättrad aerodynamik, som ökar nedåtkrafterna med ytterligare 100kg, och en specialbyggd upphängning, som utvecklats i Europa, är den senaste versionen av GT-R en av de mest imponerande bilmodellerna i historien.

Nissan BladeGlider-konceptet

Det nya, djärva BladeGlider-konceptet, som visas för europeisk publik för första gången på Bilsalongen i Genève, utmanar traditionellt synsätt när det gäller design av prestandabilar. BladeGlider har hämtat inspiration från Nissans innovativa sportbil ZEOD RC Zero Emission on Demand, som kommer att delta i Le Mans 24 hours 2014 enligt "Garage 56"-reglerna. BladeGlider har fått en extremt smal design av fronten som ger bilen formen av en deltavinge när man ser den uppifrån. Med perfekt viktfördelning, tack vare placeringen av litiumjon-batterierna och motorn mellan bakhjulen, levererar BladeGlider optimalt med kraft med minsta möjliga motstånd på framhjulen.

Nya Nissan Qashqai

Nya Nissan Qashqai, som är en av de mest framgångsrika lanseringarna i Nissans historia, kommer att bli en av huvudattraktionerna på Bilsalongen i Genève. Nya generationen av Qashqai inleder en era inom crossover-design och har dragit till sig ett ovanligt stort intresse från journalister över hela världen. Produktionen av nya Qashqai pågår för fullt på Nissans fabrik i Sunderland i England och visar vilken ledande ställning Nissan har inom crossover-segmentet. Företaget har varit först med ett stort antal innovativa tekniska lösningar och praktiska funktioner för crossovers. Bland annat Nissan Safety Shield- teknologier – en serie säkerhetssystem som tillsammans ger ett av de mest effektiva och omfattande skyddspaketen i branschen – och den senaste versionen av NissanConnect med full smartphone- anslutning för Android och iPhone.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Om NISSAN EUROPE

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14 500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 635 000 bilar, som t.ex. mini-MPVs, prisbelönta crossovers, SUV:ar, transportfordon samt Nissan LEAF, världens mest sålda elbil med 97 % nöjda kunder och med hela 95% av kunderna som rekommenderar bilen till vänner. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda asiatiska bilmärket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 181 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.newsroom.nissan-europe.com/se

Följ oss på: www.facebook.com/NissanSverige, twitter.com/NissanSverige

Taggar: