NISSAN PÅBÖRJAR BYGGANDET AV BATTERIFABRIK I PORTUGAL – Ska tillverka batterier för alliansens elbilar i Europa –

Nissan Motor Co., Ltd. har påbörjat uppförandet av en toppmodern anläggning för tillverkning av avancerade litiumjonbatterier i den portugisiska staden Cacia. Fabriken kommer att understödja Renault-Nissan-alliansens lansering av elbilar i Europa.

Batterifabriken anläggs på en 30 450 m2 stor tomt tillhörande Renault CACIA:s växellådsfabrik och motsvarar en investering på ca 1,4 miljarder svenska kronor. Anläggningen, som kommer att tas i drift i december 2012, har en produktionskapacitet på 50 000 enheter/år. Den nya fabriken kommer att skapa ca 200 nya jobb.

- Fabriken i Cacia kommer att vara en av tre anläggningar i Europa som levererar batterier till elbilar tillverkade av alliansen – till att börja med för helelektriska Nissan LEAF. Tillsammans gör dessa tre fabriker det möjligt för alliansen att introducera sina elbilar i Europa i en tidigare aldrig skådad omfattning, och på så sätt föra världen ett steg närmare en utsläppsfri framtid, sa Toshiyuki Shiga, Chief Operating Officer på Nissan, vid ceremonin då första spadtaget togs för det nya bygget.

I april förra året började Nissan bygga en batterifabrik i brittiska Sunderland. Här kommer produktionen att komma igång i början av 2012, och fabriken har en årlig tillverkningskapacitet på 60 000 enheter. Renaults batterifabrik i franska Flins kommer att ha en produktionskapacitet på 100 000 enheter per år.

- Invigningen av av batterifabriken i Cacia är ytterligare ett konkret steg i revolutionen för elektrisk mobilitet där alliansen har en tätposition. Fabriken kommer att tillhandahålla batterier till en av fyra fordonen i Renaults Z.E.-linje; Fluence Z.E:, som kommer att lanseras hösten 2011, sa Philippe Klein, Vice-President of Corporate Planning, Product Planning and Programs på Renault.

Man valde Renaults växellådsfabrik i Cacia, 244 km norr om Lissabon, som plats för den nya anläggningen tack vare att platsen är enkel att nå såväl landvägen som med tåg, flyg och båt. Projektet hade också fördel av ett starkt stöd från den portugisiska regeringen som delar Renault-Nissan -alliansens vision om ett utsläppsfri framtid.

Renault-Nissan-alliansen siktar på att bli världsledande inom utsläppsfri bilism. Till 2015 kommer alliansen att kunna tillverka 500 000 elbilar och batterier vid sina anläggningar runt om i världen vilket gör den till den enda fordonskoncernen i världen som kan bygga elbilar och batterier i denna skala.

Alliansen tar ett omfattande helhetsgrepp både vad gäller sina produkter och den infrastruktur som krävs för att stödja storskalig serietillverkning av eldrivna bilar. Till dags dato har Renault-Nissan-alliansen ingått fler än 90 samarbetsprojekt världen över – både med regeringar, kommuner och företag – för att skapa de stimulansåtgärder och den infrastruktur som krävs för ett framgångsrikt införande av elbilar.

2008 blev Portugal det första landet i Europa att inleda ett samarbete med Renault-Nissan-alliansen för utsläppsfri mobilitet. Landet upprättar för närvarande ett vittomspännande nätverk av laddningsstationer och i sommar räknar man med att ha installerat 1 350 sådana runt om i landet, däribland 50 snabbladdningsstationer.

Nissan levererade nio Nissan LEAF-bilar till det portugisiska elbilskonsortiet MOBI.E och en till den portugisiska regeringen i december 2010, före den närliggande officiella lanseringen till privatkunder i Europa.

Vid frågor kontakta:

Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige

08-506 612 30, 0733-99 99 25, jspetswojarski@nissan-europe.com

Karin Karlsson, PR-chef Renault Nordic

076-119 92 77, karin.karlsson@renault.com

Om Nissan i Europa

Nissan har ca 12 500 personer anställda sin europeiska verksamhet inom design, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Under kalenderåret 2010 sålde Nissan 555 000 fordon på 47 marknader i västra och östra Europa inklusive Ryssland. Dessutom tillverkade företaget totalt 527 966 fordon i sina anläggningar i Spanien och Storbritannien.

www.newsroom.nissan-europe.com