Nissan RUMBLE är världens första biltävlingdär endast Facebook Likes ger bränsle till bilarna

Nissan RUMBLE går av stapeln i mars och är en helt ny och engagerande nordisk biltävling där kändisar tävlar mot varandra på nätet och på vägen. Det är det första realitytv-program som visas exklusivt på Facebook. Sverige, Norge, Danmark och Finland tävlar med varsitt lag och Patrik Sjöberg är kapten för Team Sverige – och han söker nu en medförare bland allmänheten. De fyra lagen, med varsin nationell kändis, kommer att köra Nissans crossoverbilar i en sju dagar lång tävling genom Norden. Spänningen blir ännu större genom att bilarna ”tankas” via fansens Likes på Facebook och vinsten är åtråvärd - 85 000 kronor till välgörenhet.

Det veckolånga Nissan RUMBLE kommer att kunna följas enbart på Facebook där varje lag kommer att synas på Nissans lands-sida på Facebook med dagliga inlägg, bilder och filmer i ett konstant flöde under den intensiva tävlingen. Under tävlingen kommer lagen att få olika utmaningar, och utifrån hur de klarar dessa kan Facebook- publiken stötta sitt favoritlag genom att Likea/Gilla det de ser. Dessa Likes utgör sen ”bränsle” för bilarna och är det enda sättet som lagets bil kan förflytta sig framåt i tävlingen. Varje kväll under tävlingen kommer ett 20 minuter långt tv-program att visas på Facebook från dagens etapp.

Startskottet för Nissan RUMBLE går av i Köpenhamn den 8 mars och målgången är i Stockholm den 15 mars, då vinnaren presenteras. Tävlingsrutten går via städerna Göteborg, Oslo, Lillehammer, Kapellskär, Naantali, Tampere and Helsingfors. Utöver äran får det vinnande laget välja en välgörenhet som får ta emot 85 000 kronor till sin verksamhet.

Fyra modiga kändisar; finska stuntmannen och Dudesons-medlemmen Jukka Hildén, danska ståupp-komikern Uffe Holm, svenska höjdhoppsmästaren Patrik Sjöberg och norska sångaren och låtskrivaren Mariann Thomassen, kommer att tävla mot varandra. Till sin hjälp har dessa kaptener varsin medförare som väljs ut i en öppen antagningsprocess som startar idag.

God kamp mellan goda grannar

Nissan Rumble kommer definitivt att erbjuda tillfälle till en vänskaplig men tuff match mellan de nordiska grannländerna. Varje lagkapten kommer att se till att det garanterat händer oväntade saker, och ingen kommer att kunna undgå ett och annat practical joke.

Patrik Sjöberg, kapten för det svenska laget, säger att han bestämde sig för att vara med för att han gillar Nissans vana att göra nya och oväntade saker.

- Dessutom har jag alltid älskat bilar och att köra, så när jag fick frågan om jag ville vara med på Nissan Rumble behövde jag inte tänka länge. Vad gäller konkurrensen inom Norden så är jag van vid att besegra finländarna i Finnkampen, så här är det ju bara att lägga till danskar och norrmän och upprepa den proceduren, säger han.

Norges lagkapten Mariann Thomassen ser också fram emot tävlingen.

- Det är ett äventyr att vara med i en nordisk biltävling där jag är stolt att vara en representant för Norge. Vad som gör det ännu häftigare är att detta är den första tv-showen någonsin på Facebook, säger hon.

- Kan inte vänta tills jag får komma ut och röja på de nordiska vägarna och visa de andra lagen vilket virke finländare är gjorda av. Med Sverige kommer det att bli som förra årets hockeylandskamp; 6-1, hahaha!, ropar Jukka Hildén, kapten för det finska laget.

- Att stötta en god sak är alltid mödan värd, och det är den största anledningen till att jag vill vinna Nissan Rumble. Men möjligheten att besegra de här såkallade ”kända” deltagarna från de andra nordiska länderna gör det ju bara ännu bättre – det går ju inte att motstå!, säger danska lagkaptenen Uffe Holm.

En tävling mellan fyra Nissan crossovers

Startskottet för Nissan RUMBLE går av i Köpenhamn den 8 mars och målgången är i Stockholm den 15 mars. Tävlingsrutten går via städerna Göteborg, Oslo, Lillehammer, Kapellskär, Naantali, Tampere and Helsingfors.

En unik tävling kräver unika bilar. Varje lag kommer att köra en crossover från Nissan; Qashqai, Qashqai+2, Juke och Murano.

-Nissan Rumble är en helt ny och unik online-biltävling. Nissans vision är att erbjuda innovation och entusiasm till alla, och det här är ett bra exempel på vad vi menar med det. Alla de här crossover-bilarna har garanterat den snabbhet och uthållighet som krävs för klara tuffa vägar och oväntade utmaningar. Det är upp till varje lag att köra smidigt, klara utmaningarna och vinna rallyt, Taina Erkkilä, kommunikationsdirektör på Nissan Nordic Europe.

Nu är det möjligt för alla att ansöka för att bli medförare på Facebook!

Nissan har idag öppnat möjligheten att ansöka till platsen som medförare i Rumble-tävlingen. Medföraren åker med Patrik Sjöberg under hela tävlingsperioden, deltar i alla utmaningar och har en stor del i framgångarna för Team Sverige. Detaljer om tävlingen och ansökningsförfarande finns på Nissan Sverige på Facebook.

Följ lagen under Nissan Rumble:

www.nissanrumble.fi

www.nissanrumble.no

www.nissanrumble.se

www.nissanrumble.dk

Vid frågor kontakta:
Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige

08-506 612 30, 0733-99 99 25, jspetswojarski@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, kommunikationsdirektör Nissan Nordic Europe

+358 10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Nissan i Europe
Nissans närvaro i Europa är en av de mest heltäckande av alla utomeuropeiska tillverkare och Nissan har mer än 12 500 anställda på lokalt baserade verksamheter inom design, forskning & utveckling, tillverkning, logistik och försäljning & marknadsföring. Förra året tillverkade Nissans fabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland över 528 000 fordon, inkluderat mini-MPV:er, prisvinnande crossovers, SUV:ar och nyttofordon. Nissan har idag 24 olika innovativa produkter till försäljning i Europa och har positionerat sig för att bli det främsta Japanska märket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd.
Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland.

Taggar: