NISSAN STÖTTAR DET BANBRYTANDE DELTAWING-PROJEKTET FÖR LE MANS

Experimentella racingbilen Nissan DeltaWing kommer att drivas av Nissans 1,6-liters DIG-T-motor i revolutionerande och spännande motorsportpro

• Nissan leder effektivitetsracet genom att vara grundnde partner till detta projekt
  • Ny innovativ tävlingsbil med Nissan-teknik ställer upp på Le Mans
  • Nissan DeltaWing kommer att fungera som en plantskola för ny teknik avsedd för bilar
  • Fokus på effektivitet gör att bilen kommer att dra endast hälften så mycket bränsle som sina konventionella konkurrenter och ta konceptet Nissan ”PureDrive” till tävlingsbanan
  • Till projektets ursprungliga uppbackare hör racinglegenderna Dan Gurney och Don Panoz, konceptkonstruktören Ben Bowlby och däcktillverkaren Michelin
  • Speciell inbjudan från ACO att få husera i ”Garage 56”
  • Bilen kommer att ha nummer ”0” och delta utom tävlan

Nissan siktar på att förändra långloppsracingen för evigt genom att vara med som grundare av det mest radikala motorsportprojektet i sin tid – ”Nissan DeltaWing”. En mycket avancerad och enormt effektiv Nissan-motor som kommer att svara för drivningen av spektakulära DeltaWing då den för första gången ställer upp på startlinjen vid det legendariska 24-timmarsloppet på Le Mans den 16-17 juni i år.

Även om Nissan DeltaWing inte kommer att klassificeras i resultatlistorna för 2012 års upplaga av 24-timmars på Le Mans, vill Nissan visa fram en banbrytande teknik som anger en möjlig riktning för morgondagens motorsport och bidra till den forskning och framtida teknik som i framtiden tas in i Nissans ordinära produktutbud.

En tävlingspreparerad bensindriven 1,6-liters 4-cylindrig turbomotor med direktinsprutning kommer att svara för drivningen av Nissan DeltaWing som i sig endast väger hälften så mycket och har hälften så hög luftmotståndskoefficient som en konventionell racingvagn.

Med innovationer som en central del av sin kärnverksamhet, var Nissan en naturlig partner att bjuda in till DeltaWing-familjen av den redan befintliga gruppen partners – den i USA verksamme brittiske konstruktören Ben Bowlby, den amerikanske motorsportentreprenören Don Panoz, All-American Racers med den amerikanske förre F1-föraren Dan Gurney i spetsen, Duncan Daytons Highcroft Racing Team, med 2 mästerskapssegrar i bagaget, samt Michelin Tyres North America.

Motorn, betecknad DIG-T (för Direct Injection Gasoline – Turbocharged), väntas leverera en uteffekt på 300 hk, vilket kommer att räcka för att ge Nissan DeltaWing varvtider någonstans mellan en LMP1- och LMP2-bil på Le Mans – trots att den endast har hälften så hög effekt som de konventionella sportvagnsprototyperna. Den är försedd med samma teknik som vi hittar i Nissans serietillverkade personbilar, som t.ex. i Nissan Juke DIG-T.

”Allteftersom tävlingsreglementen blivit allt striktare med tiden, har tävlingsbilar kommit att se nästan likadana ut samtidigt som tekniken i dem fått allt mindre betydelse vid utvecklingen av vanliga personbilar. Det här är något som Nissan DeltaWing tänker ändra på, och vi var ett självklart val när det gällde en passande partner för projektet”, berättar Andy Palmer, Executive Vice President på Nissan Motor Co., Ltd.

”Men det här är bara början på vårt engagemang. Nissan DeltaWing konkretiserar en lång rad höginnovativa idéer som vi kan dra lärdom av. Samtidigt kommer vår ingenjörsförmåga och vårt brinnande engagemang för en ledande ställning inom bränsleekonomi, via vårt PureDrive-koncept, att hjälpa till att göra DeltaWing till en slags plantskola för Nissans olika innovationer. Det här ger Nissan möjlighet att delta i ett banbrytande motorsportprojekt som kan komma att forma sportens framtid”, tillade han.

Nissan DeltaWing-konceptets upphovsman och konstruktör, engelsmannen Ben Bowlby, säger: ”Nissan har försett oss med den motor vi helst ville ha. Det handlar om ett verkligt spektakulärt dynamitpaket. Våra drömmar har gått i uppfyllelse när det gäller motor: den har rätt vikt, rätt effekt och är fenomenalt bränslesnål.”

Nissan DeltaWing skiljer sig från resten av dagens tävlingsbilar. Föraren sitter placerad långt bak, nästan ovanför bakaxeln, och kikar fram genom ett långt, smalt skrov på smala framdäck, speciellt framtagna av projektets däckpartner, Michelin. Genom att motorn sitter placerad bak, är vikten förskjuten bakåt vilket gör bilen mycket manövrerbar, samtidigt som den låga vikten och glatta formen gör den ännu effektivare.

Den innovativa konstruktionen och framtidsinriktade tekniken har sporrat Automobile Club de l’Ouest (ACO), som är de som står som organisatörer av det världsberömda 24-timmarsloppet på Le Mans, att bjuda in den här bilen att delta i årets tävling och få ockupera ”Garage 56”, den plats i bandepån som reserverats för experimentbilar. Eftersom den inte klassar in i någon av de befintliga mästerskapsreglementen, kommer Nissan DeltaWing att få tävlingsnummer 0 och inte delta i själva pokaljakten.

Nissans expertis har kommit väl tillpass vid utvecklandet av motorn och att göra den lätt och effektiv nog för att bevisa att den bakomliggande tanken med konceptet kan fungera i riktiga tävlingssammanhang. Företaget, som alltid hör till de första att anamma radikala idéer och överraskande nya prestandainnovationer, har lovat att använda erfarenheterna från projektet för sin PureDrive-aerodynamik och sina effektivitetspaket för vanliga personbilar, liksom för sina övergripande forsknings- och utvecklingsprogram.

Det är Dan Gurneys legendariska All American Racers som byggt DeltaWing. Den nya bilen är en fortsättning på den i Kalifornien baserade verksamhetens smått otroliga historia som konstruktör av 157 olika bilar varav en del tagit hem betydelsefulla segrar i såväl Formel 1, sportvagnsracing som Indianapolis 500.

Så här säger Paul Willcox, Senior Vice President, Nissan Europe: ”Nissan är ett mycket innovativt och framsynt företag som är modigt nog att ta en risk eller två. Och precis samma sak gäller Nissan DeltaWing. Vårt engagemang i projektet visar på Nissans mod ur ett konstruktörs- och innovationsmässigt perspektiv.”

Först ut bland de förare som uppges kommer att sitta bakom ratten i Nissan DeltaWing är den brittiske sportvagnsföraren Marino Franchitti och Nissans regerande FIA GT1-världsmästare Michael Krumm. Sitt första offentliga framträdande, ett par demonstrationsvarv, kommer bilen att göra på Sebring, Florida, torsdagen den 15 mars kl. 12.30 lokal tid.

För mer bilder och information besök www.newsroom.nissan.europe.com/se.

Vid frågor kontakta:

Taina Erkkilä, kommunikationsdirektör Nissan Nordic Europe

+358 10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige

08-506 612 30, 0733-99 99 25, jspetswojarski@nissan-europe.com

Nissan i Europe
Nissans närvaro i Europa är en av de mest heltäckande av alla utomeuropeiska tillverkare och Nissan har mer än 12 500 anställda på lokalt baserade verksamheter inom design, forskning & utveckling, tillverkning, logistik och försäljning & marknadsföring. Förra året tillverkade Nissans fabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland över 528 000 fordon, inkluderat mini-MPV:er, prisvinnande crossovers, SUV:ar och nyttofordon. Nissan har idag 24 olika innovativa produkter till försäljning i Europa och har positionerat sig för att bli det främsta Japanska märket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd.
Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland.

Taggar: