Nya Nissan QASHQAI - säljstart 24 februari

Nya Nissan Qashqai - efterträdaren är här. Nya Nissan QASHQAI har officiell säljstart idag - måndagen den 24 februari

Nissan Qashqai är ledare i crossover-segmentet och har sålts i över 2 miljoner exemplar. Nissan Qashqai var under 2012 och 2013 den mest sålda personbilen till privatpersoner i Stockholms län.

Förlanseringen av Qashqai var mycket lyckad. Trots att kunderna inte har haft möjlighet att provköra bilen, har hundratals förbeställningar lagts. "Vi är väldigt glada över att Nya Nissan Qashqai väckt så stort intresse. När bilen lanserades 2007 blev den en pionjär i crossover-segmentet och nu är vi stolta över att kunna introducera andra generationens crossover. Vi har en stark tilltro till att svenskarna kommer att ta till sig Nya Nissan Qashqai som en favorit. Bilen är en mycket värdig uppföljare och vi tror att den kommer att nå samma toppresultat i registreringar som den första versionen" säger Taina Erkkilä, Communications Director för Nissan Nordic Europe.

Miljöbil

Nya Nissan Qashqai med motoralternativet 1,5 dCi 110 hk från utrustningsnivå Acenta kvalificerar sig som miljöbil på den svenska marknaden. Samtliga motorer är turboladdade och har en mindre cylindervolym för att hålla utsläppsnivåerna (klassledande CO2-utsläpp från 99 g/km) och bränsleförbrukningen på ett absolut minimum (från 0.38 lit./mil), men med bibehållen prestanda. Effektiviteten ökar ytterligare genom ett omfattande viktreduceringsprogram, vilket resulterar i 40kg viktminskning på vissa modeller trots tillägg av ny säkerhetsutrustning.

Innovativ teknologi

Nya Nissan Qashqai är full av innovativ teknologi. Den erbjuder föraren avancerade tekniska funktioner som förbättrar varje aspekt av körningen. Nissan Safety Shield-teknik innehåller funktioner som Dödvinkelvarnare, Rörelsedetektor och Filbytesvarnare och har fått sällskap av nya funktioner så som Frontkollisionsvarning & Autobroms, Trötthetsvarningssystem och Identifiering av vägskyltar. Intelligent parkeringsassistens mäter parkeringsfickan och manövrerar själv in bilen på kommando. Dessa funktioner tillsammans med andra hjälpmedel som exempelvis backkameran AVM (Around View Monitor) underlättar för föraren i alla tänkbara trafiksituationer. Nya Nissan Qashqai är utformad för att göra förstklassig teknik tillgänglig för alla.

Öppet hus hålls 1-2 mars hos alla Nissan återförsäljare i Sverige.

Nya Nissan QASHQAI, försäljningspris från:

Qashqai 1.2 DIG-T - 179 900 kr

Qashqai 1.5 dCi - 206 900 kr

Qashqai 1.6 dCi - 215 900 kr

Qashqai 1.6 dCi Xtronic - 229 900 kr

Qashqai 1.6 dCi 4WD - 235 900 kr

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Om NISSAN EUROPE

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14 500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 635 000 bilar, som t.ex. mini-MPVs, prisbelönta crossovers, SUV:ar, transportfordon samt Nissan LEAF, världens mest sålda elbil med 97 % nöjda kunder och med hela 95% av kunderna som rekommenderar bilen till vänner. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda asiatiska bilmärket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 181 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.newsroom.nissan-europe.com/se

Följ oss på: www.facebook.com/NissanSverige, twitter.com/NissanSverige

Taggar: