• Nissan Nordic Europe Oy-g/

ORDERBÖCKERNA FÖR ELBILEN NISSAN LEAF NU ÖPPNA I SPANIEN–       Priset för bilen, helt utsläppsfri vid färd,  ligger efter statliga stöd på 29.950 €

Orderböckerna för helt eldrivna Nissan LEAF öppnades i Spanien i veckan vilket gör att de spanska kunderna är de som står närmast på tur att få ta emot denna prisbelönta bil.

Med sitt spanska pris på 29.950 Euro efter statliga stöd, kommer Nissan LEAF att kosta ungefär lika mycket som en jämförbart utrustad diesel- eller hybridbil. Batteriet, som ingår i priset, omfattas av fem års/100.000 kilometers garanti.

- 100 procent eldrivna Nissan LEAF är den första massproducerade elbilen från en stor biltillverkare och också den första elbilen i C-segmentet i Spanien. Nissan LEAF öppnar dörrarna till en ny era när det gäller tranporter här i vårt land och visar på Nissans engagemang för miljön och för ny teknik”, sa Manuel de la Guardia, VD för Nissan Iberia, vid en presskonferens i den internationella bilmässan i Barcelona.

Nissan LEAF, som nyligen började säljas i Japan, USA och Europa, är världens första ekonomiskt överkomliga, helt eldrivna familjebil och den första elbil någonsin som vunnit de prestigefyllda utmärkelserna ”European Car of the Year”, och ”World Car of the Year”. Räckvidden mellan laddningarna är upp till 175 km enligt tester utförda i enlighet med den nya europeiska körcykeln (”NEDC”).

Bilen har redan börjat levereras i Storbritannien, Nederländerna, Irland och Portugal. Orderböckerna har också öppnats i Schweiz och Frankrike, och kunderna på dessa marknader kan se fram emot att få sina bilar levererade inom en snar framtid.

Vid frågor kontakta:

Taina Erkkilä, kommunikationsdirektör Nissan Nordic Europe

+358-503 000 409, terkkila@nissan-europe.com

Om Nissan i Europa

Nissan har ca 12 500 personer anställda sin europeiska verksamhet inom design, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Under kalenderåret 2010 sålde Nissan 555 000 fordon på 47 marknader i västra och östra Europa inklusive Ryssland. Dessutom tillverkade företaget totalt 527 966 fordon i sina anläggningar i Spanien och Storbritannien.

www.newsroom.nissan-europe.com