RENAULT-NISSAN-ALLIANSEN & VATTENFALL UTVECKLAR HEMMALADDNINGSPAKET FÖR ELBILAR I SVERIGE

STOCKHOLM Hemmaladdningspaketet har utvecklats för Nissan LEAF och Renault Kangoo Z.E. för att säkerställa att ägarna i Sverige kan ladda sina 100 procent eldrivna bilar så effektivt och säkert som möjligt. Systemet har utvecklats i partnerskap med Vattenfall, Alliansens certifierade så kallade Electric Mobility Operator (EMO) några månader före de första leveranserna av Nissan LEAF till Sverige. Renault Kangoo Z.E. lanseras här i början av 2012.

Den särskilt framtagna laddboxen, som följer alla gällande regelverk och är certifierad av Alliansen när det gäller kompatibilitet med bilarna, kommer att ge en laddström på 16 ampere som ger ett fulladdat batteri på cirka åtta timmar, vilket är ungefär 35% snabbare jämfört med den 10-amperes EVSE-kabel som levereras med respektive bil. En standardinstallation av en elinstallatör från Vattenfall, inklusive själva laddboxen, kostar vid lanseringstillfället 12 000 kronor inklusive moms. Det är en säker, bekväm, snabb och effektiv metod för Nissan LEAF och Renault Kangoo Z.E.-ägare att ladda sina elbilar hemma. Laddboxen levererar också den högre kapacitet som krävs för batterivärmaren och säkerställer således en optimal laddning. Vattenfall erbjuder även kunderna ett kontrakt med grön el, där ursprunget garanteras från Lillgrund vindkraftspark. Detta ger i sin tur utsläppsfri drift av elbilen inte bara vid färd utan också avseende produktion av elen som den laddas med.

- Vi har tagit ett stort steg i lanseringen av Nissan LEAF i Sverige. Tack vare det gemensamma erbjudandet framtaget tillsammans med Vattenfall och vår Allianspartner Renault kan ägare till Nissan LEAF få samma bekvämlighet och sinnesro som ägare till konventionella bilar. Vi är beredda att starta försäljnigen snart, säger Jacek Gorski, VD på Nissan Nordic Europe Oy.

- Renault har som mål att göra elbilar till ett rationellt och prisvärt alternativ till konventionella bilar. Genom samarbetet med Vattenfall samlar vi expertisen för att se till att hållbara transporter, i form av elfordon, blir verklighet. Kangoo Z.E.-kunderna erbjuds stora fördelar genom optimal laddning med laddboxen, säger Philippe Jombart, VD på Renault Nordic AB.

-Vattenfalls ambition är att vara den ledande leverantören av laddlösningar till privat- och företagskunder som vill köra på elektricitet. Vi är mycket stolta över att Nissan och Renault har valt oss som sin primära partner, säger Ulrich Frieser, chef för Vattenfalls Elbilsprogram.

Utöver att erbjuda standardinstallation av laddboxen i LEAF- Kangoo Z.E.-ägares hem kommer Vattenfall att erbjuda företagskunder skräddarsydda installationslösningar av samma laddbox.

Den regerande Årets Bil i Europa, Japan och Världen börjar snart säljas i Sverige hos utvalda Nissan EV-återförsäljare, vilka snart kommer att tillkännages. Nissan LEAF kommer att kosta 329 990 kronor (efter supermiljöbilspremien på 40 000 kronor) inklusive batteri som kommer med garanti på 5 år eller100 000 km. Bilen, som har plats för fem vuxna personer plus bagage, levereras fullt utrustad med luftkonditionering, satellitnavigering, backkamera, snabbladdningskontakt och smartphone-anslutning som låter ägaren fjärrstyra temperaturen i bilen via mobiltelefonen för att ge den bästa räckvidden. Nissan LEAF är också anpassad för det nordiska klimatet och har alltså uppvärmda fram- och baksäten, backspeglar och ratt samt en batterivärmare. Det är också den första elbil som fått fem stjärnor i EuroNcaps krocktester.

I början av nästa år startar försäljningen av Renault Kangoo Z. E., Den första helelektriska transportbilen som produceras fullt ut och på egen hand av en biltillverkare. Kangoo Z. E. har redan fått tre fina utmärkelser, bland annat det prestigefyllda priset International ”Van of the Year2012”. Kangoo Z. E. kommer att lanseras i tre versioner med upp till 5 sittplatser,4 m3lastvolym och en nyttolast på632 kg.

En film som visar hur laddboxen installeras och används med Nissan LEAF och Renault Kangoo Z.E finns att se här: http://www.youtube.com/NissanSverige

Vid frågor kontakta:

Taina Erkkilä, kommunikationsdirektör Nissan Nordic Europe, +358 10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, +46 733 999925, jspetswojarski@nissan-europe.com

Karin Karlsson, PR-chef Renault Nordic, +46 76 11 99 277, karin.karlsson@renault.com

Josephine Adorelle, produktchef elbilar Renault Nordic AB, +46 76 11 99 294, josephine.adorelle@renault.com

Erik Sundström, Kommunikationsansvarig Vattenfalls Elbilsprogram, +46 70 395 33 95, erik.sundstrom@vattenfall.com

OM RENAULT-NISSAN-ALLIANSEN

Renault-Nissan-alliansen är ett strategiskt partnerskap mellan Paris-baserade Renault och Yokohama, Japan-baserade Nissan och säljer tillsammans en av tio bilar på global nivå. Företagen, som har varit strategiska partners sedan 1999 sålde 7,28 miljoner bilar 2010, inclusive ryska partnern AvtoVAZ. Sedan grundandet för 12 år sedan har den mångkulturella alliansen expanderat kraftfullt, särskilt på utvecklingsmarknader.

Om Nissan Nordic Europe:

Nissan Nordic Europe Ltd. ansvarar för import och försäljning av bilar från Nissan Motor Co., Ltd. i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. Företaget har cirka 165 medarbetare och är baserat i Esbo, Finland.

Om Renault Nordic:

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault SAS har lång historia och traditioner bakåt i tiden, t om från förra århundradet. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet.

Taggar: