En första glimt av nya Nissan Qashqai

• Den tredje generationen av den bästsäljande crossovern introduceras våren 2021
  • Ny plattform, förbättrade köregenskaper, ny teknik och mer utrustning
  • Introducerar e-POWER i Europa

13.november 2020 – Nissan gör nu de sista förberedelserna inför introduktionen av en helt ny Nissan Qashqai,  pionjären som skapade begreppet crossover när den lanserades 2007. En andra generation lanserades 2014 och nu är det dags för den tredje - en helt ny version av bästsäljaren Nissan Qashqai.

Nya Nissan Qashqai kommer att börja säljas våren 2021 med en helt nyutvecklad plattform som heter Alliance CMF-C. Målet med nya Qashqai är förstås att bli minst lika populär som sina föregångare vars framgång givit mer än 3 miljoner sålda bilar i Europa.

Lätta materialval och förstärkt kaross garanterar utmärkta köregenskaper. Nya Qashqai har 50 % mer, så kallat, ultrastarkt stål vilket bidrar till 41 % mer vridstyvhet. Dessutom är bland annat främre stötfångaren, motorhuv och dörrar i aluminium och bakluckan är gjord av kompositmaterial vilket gör karossen 60 kg lättare. Karossens styvhet ökar säkerheten vid en kollision, eftersom kraften vid en eventuell kollision absorberas och minskar påverkan på passagerarna.

"Nya Nissan Qashqai kommer att förändra kundernas förväntningar på en familjebil. Komforten, den sofistikerade designen och teknologin är i nivå med större bilar i premiumsegmentet. Nissans nya spännande teknik e-POWER kommer att göra det möjligt för kunderna att köra en elbil utan att behöva tänka på räckvidden. Nya Nissan Qashqai tar körupplevelsen till en helt ny nivå," säger Gianluca de Ficchy, Chairman AMIEO-regionen.

Nissan har behållit de grundläggande egenskaperna för Qashqai med en tuff design, mycket goda köregenskaper och spännande teknologi. Karossens styvhet kompromissar inte med ett väl justerat och uppgraderat chassi. Nya Qasqai kommer med 19´ och 20´ hjul. Bilen har beroende på hjulstorlek en avancerad bakre hjulupphängning med multi-link (gäller även 4WD-versionen). Körupplevelsen förbättras genom att ojämnheter i vägen absorberas bättre och vägbuller minskas. Styrresponsen har också förbättrats.

Innovativ effektivitet
När det gäller drivlinor följer nykomlingen Nissans elektrifieringsstrategi och erbjuder två motoralternativ. En 1,3-liters bensin-turbomotor med mild-hybridteknologi och två olika effekter. Tekniken har ett 12V-system med ett separat litiumbatteri, monterat under golvet och en drivremsgenerator som kan regenerera bromsenergin. Det bidrar till extra energi och ökar möjligheten för start/stopp-funktionen och minskar, därmed, koldioxidutsläppen samt bidrar till extra vridmoment under acceleration. Nissans innovativa e-POWER är det andra drivlinealternativet. Det är en lösning som erbjuder en bekväm och följsam acceleration, som på 100 % eldrivna bilar, men utan att behöva tänka på räckvidden. e-POWER har varit en enorm försäljningsframgång på flera av Nissans modeller i Japan. Lösningen omfattar en elmotor, en generator, en växelriktare och en bensinmotor. Bensinmotorn arbetar uteslutande för att förse batteriet med ström när det behövs. Tekniken är lämplig genom att den ger ökad körglädje och är mycket effektiv jämfört med traditionella hybridlösningar.

”e-POWER är en avancerad och effektiv drivlina och är ännu ett lysande exempel på Nissans innovativa egenskaper. e-POWER erbjuder alla fördelar med körupplevelsen hos en elbil utan att behöva kompromissa. När vi pratar om Nissan Intelligent Mobility är e-POWER ett perfekt exempel, ”säger David Moss, Senior Vice President, Research and Development i AMIEO-regionen.

Teknologin når också en ny nivå med ProPILOT-förarassistanssystemet som kombineras med Navi-link och ger en ständigt förbättrad körupplevelse genom att det kan hjälpa till att minska trötthet och stress i trafiken och samtidigt öka säkerheten. När bilen går in i en ny hastighetsgräns anpassar sig bilen automatiskt till den nya hastighetsgränsen utan att föraren behöver göra det aktivt. Systemet hämtar också data från navigationssystemet för att justera hastigheten i förhållande till vägens sträckning samt på- och avfarter. Om det finns en bil i ”döda vinkeln” kommer systemet att förhindra filbyte genom att utföra en kontroll av trafiksituationen. I den uppdaterade versionen av ProPILOT hanterar systemet situationer där bilen stannar om ett föremål kommer för nära vid sidan av bilen.

Intelligenta LED-strålkastare
I nya Qashqai har ingenjörerna utvecklat ett avancerat strålkastarsystem som anpassar ljusstrålen i förhållande till vägens sträckning och andra fordon. Ljusstrålen är uppdelad i 12 individuella element, där vissa inaktiveras vid möte så att den mötande föraren inte bländas. Det ger kraftfullare ljus och bättre säkerhet.

Nissan Qashqai skapade crossoversegmentet
Nissan Qashqai var en pionjär när den introducerades 2007 och var unik på marknaden. Modellen ersatte två tidigare Nissan-modeller (Almera och Primera) och var resultatet av noggrann forskning som analyserade vad som saknades på marknaden. Qashqai gav kunderna många av fördelarna med en SUV, så som fyrhjulsdrift och högre markfrigång, men utan hög bränsleförbrukning och stor kaross.

Sedan 2007 har tre miljoner Qashqai:er sålts i Europa och fem miljoner över hela världen. Nya Qashqai kommer, återigen, sätta en ny standard för klassen med iögonfallande design, hög komfort, bra effektivitet och är fullspäckad med innovativ teknik.

Det fullständiga pressmeddelandet och flera bilder hittar du här: https://europe.nissannews.com/en-GB/releases/release-8b140a650fe9701f0480741b3e0875f1-nissan-all-new-qashqai-breaks-cover#

Information till redaktören: Mer information om nya Qashqai kommer att offentliggöras under de kommande veckorna. Det kan finnas skillnader i valet och tillgängligheten av vissa tekniker och funktioner, som beskrivs i detta pressmeddelande, och kan variera i olika länder.

####

Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i 6 regioner: Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.

Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom i design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll dödade på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders vändning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.

Om Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på FacebookInstagramTwitter och LinkedIn samt se våra senaste videos på YouTube.

För ytterligare information kontakta:
Alexandra Österplan, Communications Manager
Mobile: +46 (0)70 693 47 51