Helt nya Nissan X-Trail lanseras med innovativ motorteknik

• Fjärde generationen X-Trail
  • Baserat på en ny plattform med full flexibilitet och upp till sju säten
  • Lanseras med Nissans innovativa drivlina e-POWER

För att komplettera Nissans utbud av crossovers kommer den helt nya Nissan X-Trail att lanseras i Europa sommaren 2022.

Liksom Nissan Qashqai kommer X-Trail att baseras på CMF-C-plattformen*, som är en avancerad plattform utvecklad för bland annat Nissans avancerade e-POWER. Nya X-Trail är den fjärde generationen av den populära crossover-modellen, som introducerades första gången 2001. Hög flexibilitet och mångsidig interiör samt utmärkt förarassistansteknik  är egenskaper som följer i den nya modellen. Som tidigare kommer en hopfällbar tredje sätesrad att finnas tillgänglig för familjer som behöver extra sittplatser. Den nya X-Trail är rymlig men ändå kompakt nog för att vara lätt att parkera.

e-POWER
Helt nya X-Trail kommer att finnas tillgänglig från lanseringen med e-POWER som är en unik utvecklad teknik från Nissan och en viktig del av företagets Intelligent Mobility-strategi. Det unika med e-POWER är att en bensinmotor driver en generator som ger energi till det högpresterande batteriet och att själva bilen drivs av en elmotor. Detta innebär att bensinmotorn alltid körs på ett konstant och optimalt varvtal, vilket sparar bränsle och håller nere koldioxidutsläppen jämfört med en traditionell bensinmotor.

Med 4X4-versionen kommer nya X-Trail att fortsätta vara ett bra val för aktiva familjer som behöver stort utrymme och solida köregenskaper. Systemet har ett avancerad konfigurerbart fyrhjulsdrift, vilket säkerställer god framkomlighet under alla typer av körförhållanden.

Komplett crossover-sortiment
Efter introduktionen av andra generationen JUKE i november 2019 samt den globala lanseringen, i juli 2020, av den helt nya och 100 % elektriferade Crossovern ARIYA, samt den kommande lanseringen av den ikoniska och banbrytande Qashqai, visar nya X-Trail Nissans djärva, innovativa grepp för en helt eller delvis elektrifierad framtid. Detta är en av de viktigaste strategierna för Nissan NEXT, Nissans omfattande förändringsplan för framtiden.

Förnyelsen av Nissans modellprogram fortsätter. Den nya X-Trail är fortfarande trogen sin väletablerade SUV-formel, som har visat sig vara så framgångsrik för Nissan sedan introduktionen 2001. Nya X-Trail kommer att erbjuda mer effektivitet, kvalitetsförbättring, mångsidighet och innovativ teknik. Den kommer att komplettera de andra crossovers vi har i sortimentet och ge kunderna en unik SUV med en elektrifierat drivlina och funktioner som uppfyller deras dagliga behov, säger Guillaume Cartier, Senior vice president, för Nissan Africa, Mellanöstern, Indien, Europa och Oceanien (AMIEO).

* Gemensam plattform som används av Nissan-Renault-Mitsubishi alliansen

Fler bilder finns här: https://global.nissannews.com/en/releases/nissan-displays-diverse-lineup-at-auto-shanghai2021

Om Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i 6 regioner: Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.

Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom i design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll dödade på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders vändning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.

Om Nissan Nordic Europe Oy
Om Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn samt se våra senaste videos på YouTube.

För ytterligare information kontakta:

Alexandra Österplan, Communications Manager
Mobile: +46 (0)70 693 47 51