Nissan kombinerar hantverk med robotar för att tillverka JUKE med tvåfärgad metallack

• Processen är en kombination av hantverk och högteknologisk precision
  • Färgkombinationer i två färger är ett svar på kundernas önskan om personalisering
  • JUKE flyttar gränserna för distinkt och djärv design

Det krävs både avancerad teknik och utmärkt hantverk för att leverera det breda utbudet av färgkombinationer så att kunderna kan designa sin egen JUKE. Från banbrytande teknik till handmålade dörrar och livfulla färgkombinationer, belyser Nissan hantverket bakom tvåfärgade färgalternativ som ger JUKE sin djärva och personliga stil.

Teamet bakom den tvåfärgade metallacken

Nissans colour design team på Nissan Design i London, som leds av Lesley Busby, Colour manager valde färgerna och utvecklade alla kombinationsalternativen. Clare Errington, Paint Shop Manager vid Nissans fabrik i Sunderland, var ansvarig för att färgerna reproducerades korrekt när JUKE målas på fabriken. Lesley, Clare och hennes team arbetade med förberedelserna i mer än ett år innan den första bilen målades enligt de strikta kvalitetskraven.

En högteknologisk konstform

Mikroskopisk precision är nyckeln till framgång när Nissan lyfter målningen av fordon till en konstform. Det finns tydliga specifikationer för hur färgen ska visas på bilen, hur mycket färg som ska appliceras och kvaliteten på färgen.

För att garantera en felfri finish krävs en noggrann rengöring. De minsta damm fläckarna måste avlägsnas försiktigt för att säkerställa att färgen kan appliceras på en perfekt yta.

Personalen som arbetar i fabriken bär också luddfria kläder för att undvika att förorena miljön samt att speciell belysning används när inspektörerna identifiera och avlägsnar eventuella brister innan processen slutförs.

Clare Errington säger:” Vi måste anpassa oss för att möta kundernas föränderliga krav. Vi styrs av våra kunder i vilken väg vi väljer, hur bra vi ska vara och hur vi ska leva upp till dessa förväntningar. Produktionslinjen är ett äktenskap mellan robotar och människor som arbetar i harmoni för att leva upp till och leverera kundernas önskemål. Slutresultatet är en perfekt kombination av teknisk precision och konstnärligt utförande, så vi kan leverera en fantastisk och distinkt JUKE som lever upp till kundernas önskemål".

Det är fokus på detaljerna när man målar en tvåfärgad JUKE. Och det finns många processer - allt från att applicera en speciell grundfärg och en noggrann droppteknik till tätningsmedel och underlagsfärg. Varje steg optimeras så att resultatet blir en perfekt blandning av hållbarhet och skönhet. Måleriarbetet utför i de fyra högteknologiska toppmoderna måleriverkstäder som är en del av en investering på 111 miljoner euro som gjordes i Sunderland för nya JUKE. Det högteknologiska förfarandet säkerställer att varje fordon lämnar fabriken glänsande och iögonfallande för att matcha dess djärva personlighet.

Clare fortsätter: "Det ligger mycket hjärta och själ bakom varje lansering av en ny Nissan-modell. Och vi känner alla ett slags ägande och lojalitet mot bilen. Vi är mycket stolta över vårt arbete, och särskilt med en bil som JUKE, där det är mycket viktigt att kunna uttrycka sin personlighet genom dynamiken i färger, som är en viktig del av bilens övergripande uttryck"

Djärv personalisering för att möta förändrade kundkrav

Lesley Busby förklarar: "För andra generationens JUKE ville vi uppnå ett mer vuxet utseende. Vi är övertygade om att JUKE inte bara är en mästare i sin helt egen stil utan också tillåter ägaren att vara det."

Valmöjligheten med tvåfärgad lackering är en färgtrend som har återupplivats bland bilköpare; 30 % av kunderna väljer en färgkombination i två färger på sin nya JUKE. Den mest populära kombinationen är pärlvit med svart tak.

Trenden med tvåfärgad lackeringen drivs av ett önskemål av personalisering, där bilägare vill uttrycka sin egen unika stil genom sitt fordon.

För att möta kundernas efterfrågan utvecklade Nissan en distinkt färgpalett för JUKE. Nissan erbjuder 11 karossfärger i kombination med tre takfärger och totalt 15 tvåfärgade färgkombinationer.(1)

Alla färger är speciellt utvecklade för JUKE, inklusive signaturfärgen Fuji Sunset Red. Kunderna kan enkelt, på Nissans hemsida, se och välja sin favoritkombination med JUKE-bil-konfigurator. Här får kunden en 360 graders vy av de valda färgerna.

”Färgen och finishen är en viktig del av bilens personlighet och JUKEs 11 karossfärgalternativ och 15 tvåfärgade kombinationer gör att det finns något för alla”, tillägger Clare”

Lesley avslutar, ”JUKE är en mindre bil med en fantastisk karaktär och personlighet och länken mellan smakfull design, personlighet och avancerad teknik genomsyrar hela bilen".

Mer informasjon, bilder och film:

Alexandra Österplan
PR & Communication Manager
Mobile: +46 (0)70 693 47 51
E-mail: aosterplan@nissan-europe.com

Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i 6 regioner: Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.

Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom i design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll dödade på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders vändning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.

Om Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn samt se alla våra senaste videos på YouTube.

Till redaktören

(1) Antalet färgalternativ som erbjuds kan variera mellan de olika länderna.

Länk till Nissan JUKE online- konfigurator

För att läsa mer om Nissan JUKE och Nissan Products, klicka här.

För att läsa mer om mer om Nissans design och JUKE med tvåfärgad metallack besök Nissan Stories.

Clare Errington, Paint Shop Manager, Nissan Sunderland

Clare Errington har arbetat inom Nissan i mer än två decennier och är en del av huvudteamet bakom båda generationerna av Nissan JUKE. Clare började sin karriär på Nissan och arbetade då i plåtverkstaden och sedan målningsverkstaden. Clare spelar en viktig roll i den dagliga produktionen av Nissan JUKE både som teamledare och som ansvarig för robotarna i JUKE-produktionen vid Nissan fabrik i Sunderland. Genom att se till att varje JUKE som lämnar fabriken är felfri är Clare viktigt för att uppnå produktionsmålen och att kundernas krav och önskemål uppfylls till fullo. I september 2020 utsågs hon till en av Autocars topp 100 "Great Women in the British Car Industry" inom produktionskategorin.

Lesley Busby, Colour Manager, Nissan Design Europe (NDE)

Lesley Busby är en nyckelfigur inom Nissan Design Europe. Hon har varit en del av teamet sedan centret öppnade sina i London för 15 år sedan. Lesley är känt för sitt arbete med JUKE under det senaste decenniet från originalutgåvan till den senaste generationen som lanserades i september 2019. I arbetet med att designa nya Nissan JUKE och andra projekt som hon deltar i, har Lesley olika roller, allt från färgutveckling till materialval och namngivning av färger och kompositionsalternativ. I samarbete med designteamet begränsar de färgen och interiöralternativen till de sista 21 kombinationerna, så att urvalet inte blir alltför komplicerat att välja mellan. Med 26 år på Nissan har Lesley också en viktig roll i Nissans positiva utveckling i Europa, och hon arbetar, tillsammans med Nissans designchef Matthew Weaver, om framtida design.