Nissan planerar för en stor utbyggnad av förnybar energi vid fabriken i Sunderland

Nissan planerar för en stor utbyggnad av solpaneler som nästan kommer att tredubbla produktionen av förnybar energi vid sin fabrik i Sunderland, Storbritannien.

Som ett komplement till anläggningens befintliga vindkraftverk på 6,6 MW och solpaneler på 4,75 MW är den planerade socellsanläggningen på 20MW ytterligare ett steg i Nissans mål om att bli koldioxidneutrala 2050.

Om planen godkänns kommer expansionen av 37 000 solpaneler resultera i att 20 % av anläggningens totala energiproduktion kommer att vara förnybar. Vilket kommer att vara tillräckligt för att procucera alla Nissan LEAF som säljs i Europa.

Alan Johnson, Vice President Manufacturing for Nissan Sunderland, säger: ”Användningen av förnybar energi har länge varit viktigt för vår verksamhet och vi fortsätter att hitta sätt att göra tillverkningsprocessen mer hållbar. När våra bilar, som produceras i Sunderland, blir alltmer elektrifierade är tillverkning en viktig del av ekosystemet som tar oss mot vårt mål att bli koldioxidneutrala."

Solcellsanläggningen kommer att utvecklas och installeras av partnerföretaget Engenera. En fullständig ansökan har skickats in och det första steget i processen har påbörjats.

Nissan har som mål att, till 2050, uppnå koldioxidneutralitet inom hela företagets affärs- och produktscykel. Som ett led i detta arbete kommer alla, helt nya modeller från Nissan, som säljs på nyckelmarknader att elektrifieras.

Gammal är äldst – för mer än 10 år sedan lanserades Nissan LEAF. Idag finns det över 180 000 LEAF-kunder i Europa och bilen har etablerat sig som en ikon bland elbilar och har ryktet om sig att vara mycket pålitlig, bra prissatt samt bra räckvidd och hyllas som en elbil som uppfyller vardagens behov.

Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i 6 regioner: Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.

Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom i design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll dödade på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders vändning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.

Om Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn samt se våra senaste videos på YouTube.

För ytterligare information kontakta:

Alexandra Österplan, Communications Manager
Mobile: +46 (0)70 693 47 51