Nissan presenterar EV36Zero - ett elektriskt nav som påskyndar resan mot nollutsläpp

• Helt ny elektrisk Nissan Crossover SUV som ska tillverkas i Storbritannien

• Nya AESC-Envision Giga Factory kommer att byggas bredvid Nissans fabrik och utrustas med nästa generations batteriteknik

• Förnybar energi ”Microgrid” ger 100% ren kraft till bilfabriken i Sunderland

• Begagnade elbatterier används för energilagring för optimal hållbarhet

• Nya, sammankopplade projekt skapar 6 200 nya, gröna jobb hos Nissan i
Sunderland

Idag presenterar Nissan 36Zero, ett flaggskepp för ett elektriskt nav, som är med och skapar världens första ekosystem för produktion av elbilar.

Centrerat kring den stora anläggningen i Sunderland, Storbritannien, kommer Nissan EV36Zero att påskynda företagets väg mot koldioxidneutralitet och skapa en ny 360-graders lösning för noll koldioxidutsläpp.

Transformationsprojektet har inletts med en initial investering på £1 miljard av Nissan och dess partner Envision AESC, en global aktör inom världsledande batteriteknik, samt Sunderland City Council. Bestående av tre sammankopplade åtgärder samlar Nissan EV36Zero elektrifierade fordon, förnybar energi och batteriproduktion. Med detta läggs en helt ny och omfattande plan för bilindustrins framtid.

Vid dagens tillkännagivande av Nissan EV36Zero sa Nissan Chief Executive Officer Makoto Uchida: ”Detta är en milstolpe för Nissan, våra partners, Storbritannien och bilindustrin som helhet. Nissan EV36Zero kommer förändra idén om vad som är möjligt för vår bransch och ändra färdplanen för framtiden för alla parter.

”Vi satte en helt ny standard med Nissan LEAF, världens första massproducerade elbil. I samarbete med våra partners kommer Nissan även att vara en pionjär för nästa fas av fordonsindustrin när vi accelererar mot full elektrifiering och koldioxidneutralitet. ”

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson sa: ”Nissans tillkännagivande att producera en ny generation elbil i Sunderland, tillsammans med en helt ny AESC-Envision Giga Factory, är ett viktigt förtroende för Storbritannien och våra kvalificerade arbetare i denna region.

"Åtaganden som dessa exemplifierar vår förmåga att skapa hundratals gröna jobb och öka den brittiska industrin, samtidigt som de ger människor möjlighet att resa på ett kostnadseffektivt och hållbart sätt så att vi kan eliminera vårt bidrag till klimatförändringarna."

”Baserat på över 30 års erfarenhet i regionen är detta ett avgörande ögonblick i vår elektriska fordonsrevolution och säkrar dess framtid i årtionden framöver. "

Baserat på Nissans 35 år av bilproduktion i Sunderland representerar projekten idag 6,200 jobb hos Nissan och de brittiska leverantörerna, inklusive mer än 900 nya Nissan-jobb och 750 nya jobb vid en annan Envision-AESC Gigafactory. På lång sikt moderniserar och utvidgar transformationsprojektet Nissans produktionskapacitet för elbilar i Storbritannien.

Envision AESC, batteridelen i det globala gröna teknikföretaget Envision Group, kommer att distribuera integrerad AIoT smart teknik för att övervaka och optimera energiförbrukning, tillverkning och underhåll i sin nya Gigafactory, vilket gör det möjligt att snabbt öka produktionen och tillhandahålla batterier för upp till 100.000 Nissan eletrifierade fordon per år.

Ny generation elektrifierade crossover SUV
Som en del av tillkännagivandet på £1 miljard investerar Nissan upp till £423 miljoner för att producera en ny generation elbil vid fabiken i Sunderland - Storbritannien. Baserat på Nissans goda erfarenhet och kunskap om crossover-SUV-produktion och framgången för Nissan LEAF, lovar nästa modell en ny nivå av design, effektivitet och batteriteknik för att säkerställa bästa möjliga övergång till en elbil för så många människor som möjligt. Designad för globala marknader kommer den nya elbilsmodellen i Storbritannien att exporteras till de europeiska marknaderna som traditionellt levereras av Nissans fabrik i Sunderland. Den nya Crossovern kommer att byggas på Alliance CMF-EV-plattformen med en förväntad produktionskapacitet på upp till 100 000 enheter.

Produktionen i Sunderland kommer att skapa 900 nya arbetstillfällen på fabriken och mer än 4500 i den brittiska leverantörskedjan, samtidigt som man säkerställer ytterligare 75 positioner inom forskning och utveckling. Transformationsprojektet tar Nissans totala kapitalinvestering i anläggningen till £ 5 miljarder vilket också inkluderar:

• Forskning och utveckling vid Nissans europeiska tekniska centrum i Cranfield, Bedfordshire
  • Stöd till brittiska leverantörer för att byta till elbilar
  • Fabrikens konkurrenskraft och miljöförbättringar stärks
  • Utveckling för Nissans personal inom framtidens teknologier

Andra produktionsanläggningar har ännu inte bekräftats. Mer information om den nya bilen, inklusive priser och teknik, kommer att ges närmare lanseringen av bilmodellen.

Med nästa generation elbilsbatterier
AESC-Envision driver redan Europas första Gigafactory i Sunderland, som grundades för Nissan LEAF-produktion 2013. Fabrikens brittiska team har åtta års erfarenhet inom leverans av batterier till Nissan LEAF och e-NV200 med en global standard vad gäller kvalitet, säkerhet och tillförlitlighet. Man har levererat batteripaket till över 180 000 elbilar som säljs i 44 olika länder.

Till stöd för denna nya modellallokering kommer AESC-Envision att investera £450 miljoner för att bygga en ny Gigafactory vid International Advanced Manufacturing Park (IAMP), bredvid Nissan-anläggningen, utrustad med nästa generations batteriteknik.

Den formella planeringsprocessen är på väg att börja för den nya Gigafactory, som representerar en första 9GWh-anläggning, med en potentiell framtida investering på £1,8 miljarder av Envision AESC, som genererar upp till 25 GWh och fram till 2030 skapar 4500 nya gröna arbetstillfällen i regionen, med potential för upp till 35GWh. Den nya anläggningen kommer att öka konkurrenskraften av elbatterier som produceras i Storbritannien, bland annat genom en ny Gen5-battericell med 30% mer energitäthet vilket förbättrar räckvidd och effektivitet. Detta kommer att göra batterier billigare och elbilar mer tillgängliga för ännu fler kunder i framtiden.

Nya Gigafactory kommer att skapa 750 arbetstillfällen och skydda 300 nuvarande anställdas jobb.

Lei Zhang, grundare och VD för Envision Group, sa: ”Envision Groups uppdrag är att vara en netto-utsläppsfri teknikpartner för globala företag, regeringar och städer. Vi är därför glada att vara en del av EV36Zero med Nissan och Sunderland City Council. Som en del av detta kommer Envision AESC att investera £450 miljoner i en ny, banbrytande Gigafactory med låga koldioxidutsläpp i Sunderland och skapar 700 nya jobb.

”Detta åtagande bygger på vårt långsiktiga partnerskap med Nissan för att uppnå vår globala ambition att göra batterier med hög prestanda för elbilar överkomliga och tillgängliga för miljontals förare.”

Nollutsläppsfordon och nollutsläppstillverkning
Genom att föra samman detta ekosystem leder Sunderland City Council ett projekt som syftar till att leverera 100% förnybar el - "Microgrid" -  som kommer att minska 55.000 ton koldioxidutsläpp årligen.

Med möjligheten att införliva Nissans befintliga vind- och solenergianläggning innehåller de första planerna så många som tio solcellsanläggningar med en förväntad produktion på 132 MW och med en direkt anslutning till förnybar energi från det brittiska nätet för "fast "leverans till Nissan och andra bilföretag i International Advanced Manufacturing Park (IAMP). Planerna kommer att fortsätta utvecklas i nära dialog med potentiella gröna investerare i den privata sektorn.

Det första projektet beräknas till en investering på 80 miljoner pund, och det inkluderar planer för ett 1MW batterilagringssystem med elbatterier som tidigare använts i Nissans elbilar. Det ger möjlighet att lagra energi som kan användas vid ett senare tillfälle. På så sätt hjälper det till att jämna ut energibehovet och belastningen på elnätet. Ytterligare infrastrukturprojekt som möjliggör etablering av det nya navet för elbilstillverkning tar den totala initiala investeringen över £1 miljard.

Ledaren för Sunderland City Council Graeme Miller sa: ”Sunderland är en ambitiös stad, och dagens tillkännagivande representerar en verklig förändring av spelreglerna för oss, för hela regionen och för Storbritannien. Detta är resultatet av många månaders partnerskap och samarbete med Nissan, Envision och den brittiska regeringen för att säkra en landning av detta omvandlingsprojekt.

"Vi är stolta över att vara initiativtagare och arbeta för att säkra ett infrastrukturprojekt på £80 miljoner som kan vara det första i sitt slag i Storbritannien att samla energiproduktion, konsumtion och lagring genom ett dedikerat mikronät."

"Vi är fast beslutna att göra Sunderland till en koldioxidneutral stad fram till 2040, och elektrifiering är en viktig del av den visionen. Dagens tillkännagivande placerar Sunderland i centrum för produktion av elfordon i Europa. Det bekräftar den orubbliga tron som City Council har på stadens förmåga att driva den elektriska revolutionen, genom att arbeta i partnerskap med den privata sektorn och regeringen för att förverkliga nationellt betydande projekt, skapa jobb och välstånd för våra medborgare och företag vilket i sin tur genererar renare och grönare bilar.”

Nissan i Storbritannien
Nissan startade produktionen i Sunderland för 35 år sedan - i juli 1986. Sedan dess har anläggningen vuxit till den största anläggningen i den brittiska bilindustrins historia och bidragit med totalt 46 000 jobb i Storbritannien. I Storbritannien finns även Nissans European Design Centre i Paddington, London (NDE) samt Research and Development Center i Cranfield, Bedfordshire (NTCE), som designar och utvecklar bilar för Nissans kunder i hela regionen och bortom.

Den nuvarande produktionen i Sunderland inkluderar Nissan Qashqai, Juke och LEAF, varav de flesta (70%) exporteras till Europa, 20% såldes i Storbritannien och ytterligare10% exporteras till marknader världen över, från Sydamerika till Australien, Norden till Sydafrika. Den nya investeringen på £1 miljard av Nissan EV36Zero är nästa fas av Nissans elektrifieringsplan och dess verksamhet i Storbritannien.

För information, bilder och videoer: https://sweden.nissannews.com/sv-SE/releases/nissan-presenterar-ev36zero-ett-elektriskt-nav-som-paskyndar-resan-mot-nollutslapp

Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.

Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom i design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll dödade på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders riktning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.

Om Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn samt se våra senaste videos på YouTube.

För ytterligare information kontakta:
Alexandra Österplan, Communications Manager
Mobile: +46 (0)70 693 47 51