Nitor får fotfäste i Sverige - den svenska tillväxten ökade med 77 procent

Trots osäkra tider fortsätter IT-företaget Nitor sin tillväxtresa för den globala IKT-sektorn. Under de senaste åren har det finskgrundade företaget fokuserat på hållbar internationell tillväxt, särskilt i Sverige där företaget visar en tillväxt på 77 procent under 2022.

Det finska IT-bolaget Nitor ökade sin totala omsättning för 16:e året i rad och nådde cirka 36,9 miljoner euro under 2022. Nitors femte verksamhetsår i Sverige blev en framgång men en tillväxt på 77 % i nettoomsättningen, som nådde 20 miljoner SEK enligt Nitors bokslutskommuniké för 2022.

– Vår verksamhet i Sverige består av över 20 medarbetare nu, och i början av året flyttade vi till vårt nya kontor på Östermalm i Stockholm. Vi lägger stor vikt vid vårt arbetsgivarvarumärke, rekryterar seniora IT-experter med modern teknisk kompetens och erbjuder våra medarbetare den bästa möjliga arbetsplatsen. Istället för att anställa konsulter enbart för ett specifikt kundprojekt, söker vi långsiktiga matchningar som tilltalas av vårt arbetssätt, säger Sebastian Uramek, vd på Nitor i Sverige.

Nitor har utökat sin kundbas med många stora företag och offentliga organisationer både i Finland och Sverige under det senaste året. Bland Nitors befintliga kunder finns företag som S-gruppen, Posten, Finnair, Elisa, Supercell, K-gruppen och SL. Förutom SL och nordiska kunder inom telekom, finans och detaljhandel vänder sig företaget till lokala kunder i Sverige inom industri, hälsovård, media, logistik och offentlig sektor.

– Vi investerar i att växa vår verksamhet på ett hållbart sätt. Vår kundbas spänner över olika branscher och har blivit ännu mer diversifierad under de senaste åren. Bredden på kunderna gör oss anpassningsbara i osäkra tider. Vårt dagliga arbete kretsar kring att skapa digitala tjänster som är avgörande för våra kunders verksamhet. Genom att investera i våra medarbetare och vår organisation säkerställer vi att vi kan vara det bästa valet för både kunder och medarbetare som letar efter långsiktiga samarbeten, säger Olli Auvinen, vd Nitor.

Hållbarhet är centralt för Nitor

Hållbarhet är kärnan i Nitors verksamhet. Nitors uppdrag är att göra digital utveckling hållbar för våra kunder, vårt företag och våra medarbetare. Under 2022 anslöt sig företaget till WWF Finlands miljöledningssystem Green Office, påbörjade grundarbetet för initiativet Science Based Targets (SBTi) och publicerade en jämställdhets- och jämlikhetsplan för 2023-2025. Internationellt anställdes över 50 nya medarbetare på Nitor under 2022, under 2023 har företaget redan anställt 30 nya medarbetare. Totalt sysselsätter Nitor över 300 medarbetare.

– Vi tror att vår syn på ett hållbart arbetsliv för våra medarbetare tilltalar många, och att det dessutom också gör att våra konsulter levererar ett digitalt och ekonomiskt hållbart resultat för både kunder och Nitor. Vår starka tillväxt tyder på att det stämmer, säger Sebastian Uramek.

Om Nitor i Sverige:

Nitor är ett privatägt svenskt bolag med finska rötter. Vi har över 300 digitala ingenjörer i Stockholm, Helsingfors och Tammerfors, och vårt team består av ledande experter inom affärsområdena strategi, mjukvaruutveckling, service design, Lean-Agil transformation och data. Vi har ett starkt fokus på hållbarhet i alla aspekter, från teknik till medarbetare, ekonomi och affär.

Ytterligare information:

Sebastian Uramek, VD Nitor Sweden