Nitor stärker sitt team med nygammal CTO

IT-företaget Nitor tillsatte i slutet av maj Santtu Vuori som ny Chief Technology Officer (CTO). Rollen är ny för Nitor Sverige och en viktig del för företagets tillväxt i Sverige. Santtu Vuori, som har tidigare jobbat för Nitor i nästan ett decennium, kommer tillbaka till företaget efter ett par år hos andra arbetsgivare.

Mjukvaruföretaget Nitor tillsatte i slutet av maj Santtu Vuori till ny CTO. Santtu Vuori har lång erfarenhet av olika roller inom IT-branschen, senast som CTO på WeAre Solutions Oy, men även som Tech Lead och mjukvaruarkitekt.

– Nitor är väldigt glada över att ha Santtu Vuori tillbaka i rollen som vår nya CTO. Vi ser fram emot att dra nytta av hans expertis och engagemang för att fortsätta att utveckla företaget. Med Santtu i en ledande roll kommer vi att kunna fortsätta vår snabba tillväxt här i Sverige, säger Sebastian Uramek, vd på Nitor i Sverige.

I sin roll som CTO kommer Santtu Vuori att förena sin teknisk expertis med en ledande roll gentemot Nitors utvecklarteam. Han kommer att att sätta riktlinjer som beskriver vad Nitor vill uppnå teknologimässigt och fungera som mentor och stötta sina kollegor för att hjälpa dem att nå sin fulla potential. Samtidigt som han även kommer att fortsätta med sitt konsultarbete.

– Jag ser mycket fram emot att ha engagerade diskussioner med mina medarbetare på Nitor. Som en passionerad utvecklare är jag angelägen att stötta mina kollegor och hjälpa dem att växa och utvecklas till den bästa versionen av sig själva. Samtidigt som jag fortfarande älskar att vara konsult, jag är en hardcore-utvecklare i grunden, säger Santtu Vuori, CTO Nitor i Sverige.

Detta är inte Santtus första möte med Nitor, han har tidigare arbetat för företaget i nästan tio år i Finland och i Sverige.

– Nitor har utvecklats enormt sedan jag först började här. Att se företaget växa och fokusera på sin organisatoriska utveckling är otroligt spännande. Jag är glad att vara en del av en sådan ambitiös och framåtblickande organisation och jag ska erkänna att jag har saknat den fantastiska gemenskap som finns hos Nitor, tillägger Santtu.

– Santtus beslut att komma tillbaka, sänder en tydlig signal om Nitors engagemang för att värdesätta sina anställda och deras bidrag. Det visar att Nitor strävar efter att skapa långsiktiga och mogna partnerskap med erfarna yrkespersoner inom IT-branschen, säger Sebastian Uramek.

Om Nitor i Sverige

Nitor är ett privatägt svenskt bolag med finska rötter. Vi har över 200 digitala ingenjörer i Stockholm, Helsingfors och Tammerfors, och vårt team består av ledande experter inom affärsområdena strategi, mjukvaruutveckling, service design, Lean-Agil transformation och data. Vi har ett starkt fokus på hållbarhet i alla aspekter, från teknik till medarbetare, ekonomi och affär.

Sebastian Uramek, VD Nitor Sweden

Mejl: sebastian.uramek@nitor.com