Förlamad i båda benen och ende i världen att klara en backflip på motorcykel

Kanadensiske freestyle motocrossåkaren Bruce Cook är först i världen att som förlamad i båda benen landa en backflip på motorcykel. Det makalösa tricket sattes den 14 oktober under Nitro Circus Live show i Toronto, Kanada.

Drygt ett och ett halvt år sedan hade Cook en fasansfull krasch under en show. En bruten rygg gjorde honom förlamad från midjan och ner. Han vägrade låta skadan ta överhand. Cooks comeback är ett livsbejakande exempel på mod och beslutsamhet.

Se Bruce makalösa hopp här

Filmklipp att ladda ner här

− Att få uppträda igen med vännerna från Nitro Circus och köra på världens största extremsportscen var otroligt. Energin och stödet från alla fans var helt fantastisk, sa Cook.

För att kunna hoppa blev Cooks motorcykel omgjord så att hans ben kunde säkras fast och få stöd. Väl fastsatt på motorcykeln kunde inte Cook kasta sig av om något skulle ha gått snett. Hans engagemang var hundra procent.

Innan Toronto-hoppet, som var hans första försök att landa på en ordentlig ramp, har Cook tränat tillsammans med Travis Pastrana på “Pastranaland” i Maryland, USA.

− Bruce Cook är mannen! Han har visat på enorm styrka och stort mod. I Nitro Circus utmanar vi alltid gränserna och övervinner hinder för att nå våra mål. Bruce gör det varje dag, sa Nitro Circus-ikonen och extremsportaren Travis Pastrana.

Att bli först i världen är kronan på verket efter den svåra motgången. I januari 2014 levde Cook sin dröm. Som hyllad FMX-åkare åkte han världen runt och tävlade inför tusentals fans. Han gjorde sin X Games-debut 2012 och körde då med en av sina idoler, Travis Pastrana. Kvällen den 3:e januari ville Cook ruska om extremsportvärlden genom att försöka världens första dubbel frontflip. På ett ögonblick förändrades allt, när han skulle landa roterade han och kraschade brutalt. Han bröt ryggen vid 11:e kotan och skadade ryggmärgen vilket förändrade hans liv för alltid.

En mycket motiverad Cook tacklade sin skada med samma fokus och beslutsamhet som driver hans åkning. Han förblev lika driven och passionerade för extremsporten – som för livet. Efter bara tio månader efter olyckan var Cook tillbaka på en dirtbike och åkte på bakhjulet (wheelie) på sin första tur.

Cook fortsätter att inspirera människor runt om i världen med sin historia. Han har skrivit in sig i extremsporthistorian, trotsat oddsen och omdefinierat vad som är möjligt.

Under 2016 deltar Bruce Cook på Nitro Circus Live europeiska turné med start i Stockholm den 23 januari.

För mer info, nyheter, turnédatum, bakom-scenen-avslöjanden besök hemsidan:

Nitro Circus Live Winter 2016 European Tour

23 Januari Stockholm, Sweden Tele2 Arena