• Nitro Circus Live/

Nitro Circus actiondokumentär ”Revolution Day: The Chase for the Biggest Trick in Action Sports History” släpps digitalt.

Efter stor tittarsuccé i USA släpps nu den 90 minuter långa actiondokumentären om de snart Sverigeaktuella Jed Mildons och James Fosters riskfyllda duell om vem som först landar världens första quadrupla backflip på BMX.

Nitro Circus, världens främsta extremsportunderhållare under ledning av den legendariske Travis Pastrana, släppte “Revolution Day: The Chase for the Biggest Trick in Action Sports History" över hela världen den 24 november. Den fängslande och actionspäckade specialdokumentären, som tidigare sänts på NBC i USA i år, kan nu köpas via digitala plattformar som iTunes, Amazon Instant Video, Xbox, Google Play.

Officiell trailer

“Revolution Day: The Chase for the Biggest Trick in Action Sports History” dokumenterar den nio månader långa duellen då Nitro Circus BMX-stjärnor Jed Mildon och James Foster kämpar om vem som först ska nå målet som få trodde var möjligt: att sätta världens första quadrupla backflip på en BMX-cykel. 2011 var Mildon först med att landa en trippel backflip, medan Foster är den ende åkaren idag som gör en trippel regelbundet.

I ”Revolution Day” kommer tittarna åkarna in på bara skinnet och får uppleva deras skicklighet, mod och beslutsamhet när de försöker trotsa oddsen och göra det omöjliga, man blir en del av deras kamp om att kunna skriva in sig i extremsportens historia.

För att lyckas med en ”quad flip” behövs både högre höjd och högre fart, vilket innebär att åkaren måste komma upp över 12 meter i luften, i en hastighet över 64 km i timmen för att klara av att göra de volter som krävs. En ”quad flip” är en exponentiellt större utmaning än en trippel.

“Revolution Day” följer åkarnas brokiga väg under deras duell. Foster är från södra Kalifornien i USA, medan Mildon växte upp på andra sidan jordklotet i Taupo, Nya Zeeland. Tidigt i sin karriär, jobbade Mildon som svetsare, kunskaper han fick nytta av då han i början använde sin egen utrustning. Foster, och andra sidan, använde en specialdesignad setup på Pastranas Pastranaland i Maryland, USA. Båda tvingas att övervinna flera hinder, livsfarliga krascher och skador på vägen mot att göra det omöjliga.

− Jed och James pushade varandra att överträffa sig själva. Och som idrottare i världsklass är de på topp, de kör fortare och hoppar längre än någon annan, skillnaden mellan seger och katastrof hänger på en bråkdel av en sekund, säger Michael Porra, Nitro Circus CEO och Creative Director. ”Revolution Day” skildrar deras episka duell.

Jed Mildon och James Foster kommer till Stockholm med Nitro Circus Live den 23 januari 2016.

Officiell trailer: https://www.youtube.com/watch?v=1o6M8N9LiGQ

För mer information om “Revolution Day: The Chase for the Biggest Trick in Action Sports History” besök www.nitrocircus.com

Nyligen utsåg Forbes Magazine Nitro Circus till ett av USA:s mest lovande företag. Nitro Circus fortsätter resan med att positionera sig som det ledande varumärket för ungdomar inom extremsport och underhållning. Från en blygsam start under 2003, när Jeremy Rawle, Gregg Godfrey och extremsportens superstjärna Travis Pastrana producerade filmer i ett garage i Utah, till tv-serien som gjorde dundersuccé och sänts i mer än 60 länder, har Nitro Circus exploderat i popularitet och gjort stort intryck hos unga människor världen över. ”Nitro Circus: The Movie” med skådespelare från MTV-serien, släpptes under 2012 i biografer över hela världen.

Under 2010 omvandlades tv-serien av nuvarande VD och actionsportbranschens guru Michael Porra till ett måste-se liveevent, Nitro Circus Live, som blivit ett världsomspännande turnéfenomen. Efter premiären i Australien för fem år sedan har showen rest världen runt, slagit biljettrekord och hänfört upp emot två miljoner fans under utsålda shower i Europa, USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Kina, Japan och Sydafrika. Nära 100 shower genomfördes 2015 och 2016 börjar deras Europaturné i Stockholm den 23 januari.

Nitro Circus Live Winter 2016 European Tour

23 January Stockholm, Sweden Tele2 Arena
27 January Oslo, Norway Telenor Arena
30 January Munich, Germany Olympiahalle
31 January Prague, Czech Republic O2 Arena
2 February Manchester, UK Manchester Arena
4 February Glasgow, Scotland SSE Hydro
6 February London, UK The O2
9 February Zurich, Switzerland Hallenstadion
13 February Paris, France AccorHotels Arena
16 February Hamburg, Germany Barclaycard Arena
17 February Cologne, Germany Lanxess Arena
18 February Antwerp, Belgium Sportspalais
20 February Arnhem, Netherlands GelreDome

Jed och James pushade varandra att överträffa sig själva. Och som idrottare i världsklass är de på topp, de kör fortare och hoppar längre än någon annan, skillnaden mellan seger och katastrof hänger på en bråkdel av en sekund. ”Revolution Day” skildrar deras episka duell.
Michael Porra, Nitro Circus CEO och Creative Director