Nitro Circus Ryan Williams först i världen med en triple frontflip på BMX

Nitro Circus skriver återigen historia inom extremsporten: australiensaren Ryan Williams är först i världen med att landa en trippel frontflip på BMX. Rekordet sattes ute på Travis Pastranas ”Pastranaland” i Maryland, USA.

Detta är ett av de största BMX-tricken som någonsin utförts, i konkurrens med Jed Mildons trick, en kvadrupel backflip på BMX, som utfördes tidigare i år på Pastranaland. Frontflip är svårare än backflip. Två australiensare, Ryan "R Willy" Williams och Andrew "Mini" Ahumada flög till i USA för att duellera om vem som skulle bli först med att landa det historiska tricket. Efter ett antal livsfarliga krascher blev det Williams som lyckades.

Se Ryans rekordtrick: https://youtu.be/NTztK0V3C7E

Ladda ner filmklipp kort version (40 sek, 1,1 Gb): http://we.tl/RRSV0EXygF

− Helt otroligt att nå mitt mål med att landa en trippel frontflip. Och det var toppen att få göra det med min kompis Mini. Även om vi både ville bli först med att sätta tricket, så stöttade vi varandra, säger Williams.

Frontflip (framåtvolter) är mycket svårare än backflip eftersom atleten bokstavligen flyger blind. Genom att rotera framåt kan åkaren inte se marken medan han är i luften för att eventuellt göra justeringar eller rädda sig. När han väl hoppat från rampen måste han helt förlita sig på känsla för att veta när han ska öppna upp och träffa landningen. En rotation framåt är svår nog och endast en handfull av atleter i världen har utfört dubbla frontflips.

För att uppnå rätt fart och höjd för att lyckas med tre volter använde Williams en ca 2 meter högre ramp än Nitro Circus egen Giganta ramp (som är nästan lodrät högst upp), och han flög 15 meter rakt upp i luften.

Det här är det tredje världsrekordet inom loppet av sex månader på Pastranaland vilket visar Nitro Circus betydelse för extremsportens utveckling. Den 28 april landade Josh Sheehan världens första trippel bakåtvolt på motorcykel, ett stunt så farlig att den kan jämföras med den legendariske Evel Knievel. Några dagar senare den 2 maj satte Jed "The Warrior" Mildon en otrolig kvadrupel backflip på BMX, första gången någonsin fyra volter genomförts på något med hjul.

Ryan Williams och Andrew Ahumada kommer till Europa under 2016 med Nitro Circus Live. Showen där 17-faldige X Games-medaljören Travis Pastrana samlar de bästa atleterna inom freestyle motocross, FMX, BMX, med mera. Mildon och Sheehan finns med i den nya uppsättningen av showen.

Nitro Circus Live kommer till Tele2Arena i Stockholm, den 23 januari.

För mer info, nyheter, turnédatum, bakom-scenen-avslöjanden besök hemsidan:

Helt otroligt att nå mitt mål med att landa en trippel frontflip. Och det var toppen att få göra det med min kompis Mini. Även om vi både ville bli först med att sätta tricket, så stöttade vi varandra.
Ryan Williams