Nordisk Film Games investerar 45 MSEK i Nitro Games och blir största ägare

Report this content

Nitro Games styrelse har beslutat, givet godkännande från årsstämman, om en finansiering om 45 MSEK från Nordisk Film Games

Styrelsen i Nitro Games Oyj (”Nitro Games” eller ”Bolaget”) har beslutat, med förbehåll för godkännande av aktieägarna på årsstämman, om ett finansieringspaket som består av i) en riktad emission om 3 333 333 aktier till en teckningskurs om 7,5 SEK per aktie, som förväntas tillföra Bolaget 25,0 MSEK innan emissionskostnader och ii) ett konvertibellån, som förväntas tillföra Bolaget 20,0 MSEK innan emissionskostnader. Emissionslikviden kommer främst användas för vidareutveckling av Bolagets spelportfölj av shooterspel.

Tecknaren i den riktade emissionen är Egmont Holding Oy (”Nordisk Film Games”). Nordisk Film Games har ingått en lock-up med sedvanliga villkor på 24 månader och kommer att få två styrelseplatser i samband med transaktionen.

Bolaget avser att offentliggöra en kallelse till årsstämman fredagen den 17 april 2020. Årsstämman förväntas hållas den 8 maj 2020. Aktieägare som representerar 43,49 procent av aktierna och rösterna i Bolaget har åtagit sig att rösta för detta finansieringspaket på årsstämman.

Teckningskursen i den riktade emissionen motsvarar en premie om 21,56 procent mot det volymviktade genomsnittliga aktiepriset under de senaste 30 handelsdagarna. Den riktade emissionen kommer att öka antalet aktier från 4 992 897 till 8 326 230. Den riktade emissionen betyder en utspädning om cirka 40,03 procent för nuvarande aktieägare.

Konvertibellånet har en 24 månaders löptid och 0 procent årlig ränta. Nordisk Film Games har möjlighet att använda konvertibellånet för att teckna aktier tills hela lånet har återbetalats. Teckningskursen är 9,0 SEK per aktie. Om Nordisk Film Games skulle teckna hela beloppet skulle det totala antalet aktier öka från 8 326 230 till 10 548 452 vilket innebär en maximal utspädning om cirka 21,07 procent.

Anledningen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt i den riktade emissionen och konvertibellånet är att stärka aktieägarbasen med en kvalificerad och långsiktig investerare med branschkompetens och att även på ett kostnads- och tidseffektivt sätt anskaffa kapital och förbättra Bolagets finansiella ställning samt möjliggöra vidareutveckling och tillväxt av Bolagets verksamhet. Styrelsen anser att den riktade emissionen och konvertibellånet kommer att vara till förmån för Bolaget och därmed för alla dess aktieägare.

Smartius Oy har agerat legal rådgivare till Bolaget i transaktionen.

”Vi är stolta att välkomna Nordisk Film Games som största aktieägare i Nitro Games. De stöder vår vision om att Nitro Games ska bli ett hushållsnamn i shooterspel på mobilen. Detta finansieringspaket stärker våra förmågor att framgångsrikt genomföra vår strategi och skapa aktieägarvärde. Jag ser fram emot ett framgångsrikt långsiktigt partnerskap.” säger Jussi Tähtinen, VD & medgrundare av Nitro Games Oyj.

”Vi har följt bolaget under en lång tid och är nu glada att gå med i Nitro Games som en aktiv långsiktig aktieägare. Vi är exalterade över teamets förmågor, deras strategi och de stora möjligheter som finns inom shooterspel på mobil. Nitro Games passar perfekt i vår portfölj av spelstudios och vi ser fram emot att stödja dem i att bygga nya fantastiska spel och utveckla deras studio. ”, säger Mikkel Weider, VD på Nordisk Film Games.

Detta Pressmeddelande skickas även ut på engelska, vilket är Bolagets officiella informationsdokument till marknaden och myndigheter och det dokumentet har företräde vid eventuell tolkning

För mera information:

Jussi Tähtinen, VD & medgrundare

Email: jussi@nitrogames.com

Sverker Littorin, Styrelseledamot, IR rådgivare

Telefon: +46 70 875 53 09Email: sverker.littorin@nitrogames.com

Jesper Eising, Head of PR, Egmont/Nordisk Film

Phone: +45 29603019

Email: jesper.eising@egmont.com

Detta pressmeddelande innehåller information som Nitro Games Oyj är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 april 2020 kl 08.45(EEST)

Nitro Games in brief:

Nitro Games is a free-to-play mobile game developer and publisher making games for the mid-core user segment. The Company focuses on producing competitive multiplayer games with high production value and high revenue potential for smartphones and tablets. With Nitro Games’ powerful NG Platform and NG MVP-process, the Company is able to do market validation during the development to ensure high product quality. Nitro Games has developed games such as Heroes of Warland, Medals of War, Raids of Glory, East India Company, Commander: Conquest of the Americas, Pirates of Black Cove. Nitro Games’ shares are listed on Nasdaq First North Growth Market in Stockholm with the ticker NITRO. The Certified Adviser is Augment Partners AB, info@augment.se, +46 8-505 65 172. www.nitrogames.com

FI21348196

Nordisk Film Games in brief:

Nordisk Film Games make equity investments in computer game companies and has within recent years built a strong portfolio of six game studios. The Nordisk Film Games team includes experienced game creators, innovators, business developers and investors. Nordisk Film Games is part of leading Nordic entertainment company Nordisk Film, that also  produces award-winning film and TV series, operates a cinema chain in Denmark, Norway and Sweden, is behind PlayStation in the Nordics and brings digital gift card solutions to the market. Nordisk Film is owned by the media group Egmont. Being a foundation, all profit is reinvested in our media companies and donated to help improve the lives of children and young people. Visit www.nordiskfilmgames.com for more information on Nordisk Film Games.