Utvecklingsuppdatering

Report this content

Nitro Games har genomfört uppdateringar av sin roadmap och förväntar sig nu att totalt tre spel kommer att nå åtminstone soft launch under det första halvåret 2020.

Idag presenterar Nitro Games fler detaljer om sina framtida planer och upplägget gällande sina spel för 2020.

”Vi har ett spännande år framför oss med nya lanseringar som kommer. Enligt vårt förmenande var 2019 det år då så kallade shooterspel till slut blev etablerade på mobila enheter. Vi förväntar oss att den delen av spelmarknaden kommer att fortsätta växa och vår spelportfölj är väl positionerad för detta. För Nitro Games innebär detta goda möjligheter, både med vår egen IP och med tredje parts IP. Vi har flera intressanta möjligheter med den pipeline av affärsutvecklingsprojekt vi nu arbetar med gällande nya och strategiska samarbeten, alla med starka synergier med vår existerande produktportfölj och teknologi”, säger Jussi Tähtinen, VD och medgrundare till Nitro Games Oyj.

Nitro Games har skaffat sig god erfarenhet inom kategorin shooterspel med sina senaste produkter och fokuserar nu på att expandera sin portfölj av shooterspel för att ta tillvara de möjligheter som öppnas upp inom denna kategori.

Företaget arbetar för närvarande med tre shooterspel, vart och ett med tänkt publicering under första halvan av 2020.

Dessa spel inkluderar Heroes of Warland, Lootland och en ännu inte annonserad titel med Expansive Worlds AB ( Avalanche studios). Heroes of Warland har nu under januari månad genomgått sin största uppdatering sedan start. Detta utgör samtidigt lejonparten av de uppdateringar som ligger i företagets roadmap. Arbetet med Heroes of Warland fortsätter med fokus på själva kärnan i spelet och att expandera spelet även till nya marknader. Lootland utvecklas för närvarande mot en soft-launch som bolaget siktar på under första halvan av 2020.

Nitro Games arbetar även med ett nytt oannonserat shooterspel som del av vår egen MVP process och den egna NG plattformen. Denna teknologi och process möjliggör att man på relativt kort tid kan ta fram ett spelbart koncept för ett nytt spel.

”Jag är glad för den goda responsen  vi fått både från spelare och i vår affärsutveckling. Vår långsiktiga vision är att bli ett ”household name” inom shootersegmentet och där utmejsla en beständig position och marknadsandel genom att ligga i framkant av innovation och utveckling i vår spelportfölj. Parallellt med detta så tar vi Nitro Games till en ny nivå i spelindustrins värdekedja genom fortsätta stärka vår egen kompetens och förmåga i egen publicering av spel, datadriven F2P och live operations. Vi förväntar oss att den del av marknaden som vi vänder oss till, kommer att fortsätta växa”, avslutar Jussi Tähtinen.

Nitro Games är verksamt på en global mobilspelsmarknad, vilken förväntas omsätta 77 miljarder dollar i år, enligt Newzoo. Nitro Games fokuserar på shootersegmentet som är en del av Mid core segmentet och som växer snabbt. Shooterspel har historiskt sett blivit dominanta på andra plattformar och Nitro Games förväntar sig att detta händer även inom mobilspel de närmaste 3-5 åren. De senaste signalerna från mobilspelsmarknaden stödjer Nitro Games vision om att bli ett ”household name” inom shootersegmentet.

Läs mera om spelen här: https://www.nitrogames.com/games/

Detta Pressmeddelande skickas även ut på engelska, vilket är Bolagets officiella informationsdokument till marknaden och myndigheter och det dokumentet har företräde vid eventuell tolkning.

For more information:

Jussi Tähtinen, CEO & Co-Founder

Phone: +358 44 388 1071

Email: jussi@nitrogames.com

Sverker Littorin, Board member, IR Advisor

Phone: +46 70 875 53 09

Email: sverker.littorin@nitrogames.com

Nitro Games in brief:

Nitro Games is a free-to-play mobile game developer and publisher making games for the mid-core user segment. The Company focuses on producing competitive multiplayer games with high production value and high revenue potential for smartphones and tablets. With Nitro Games’ powerful NG Platform and NG MVP-process, the Company is able to do market validation during the development to ensure high product quality. Nitro Games has developed games such as Heroes of Warland, Medals of War, Raids of Glory, East India Company, Commander: Conquest of the Americas, Pirates of Black Cove. Nitro Games’ shares are listed on Nasdaq First North Growth Market in Stockholm with the ticker NITRO. The Certified Adviser is Augment Partners AB, info@augment.se, +46 8-505 65 172. www.nitrogames.com

FI21348196