Livet är som en fotbollsmatch… och NIVEA MEN hjälper dig i mål

Det är inte bara fotbollsspelare som står inför stora matcher och stressiga stunder. Oavsett vem du är presenterar livet dagliga matcher som behöver tacklas. Det är väl känt att förberedelse är nyckeln till att förverkliga dina mål, och Liverpool FCs nya officiella Grooming Partner NIVEA MEN vet hur viktigt det är att vara redo för alla matcher.

I en undersökning med 1000 svenska män* har NIVEA MEN identifierat vardagens stressmoment - hemma, på jobbet, och i kärlekslivet. Undersökningen visar att livet har mer gemensamt med fotboll än vad man skulle kunna tro.

Förberedelse är nyckeln till att vinna

När det kommer till livets stora matcher tror 76 % av män att förberedelse är nyckeln till att hålla huvudet kallt i alla situationer - och de använder sig av en mängd olika tekniker för att bli mentalt och fysiskt redo. Visualisering är inte längre en taktik reserverad för toppidrottare - överraskande många (38 %) använder denna teknik för att hantera en stressig situation. Meditation är mindre populärt - endast 14 % av män erkänner att de praktiserar zen för att förbereda sig inför pressade situationer.

Matchens spelare eller best man?

Undersökningen visade att hemska chefer, omöjliga deadlines och att leverera en viktig presentation får de svenska killarna att svettas. Och medan "matchens spelare" är en mycket åtråvärd titel verkar det som om "best man" är mindre önskvärt, med nästan hälften av män (44 %) överens om att hålla ett best man-tal orsakar hjärtklappning.

I omklädningsrummet

När det kommer till utseendet erkänner en av fem män (20 %) att de känner press när det är dags att visa kroppen på semestern. 41 % av svenska män säger dessutom att den största anledningen till stress när det gäller hälsa och träning är att hitta motivationen till att gå till gymmet. Att överhuvudtaget hitta tiden till träning är stressande för 31 %.

Liv och kärlek

Många pressade situationer förknippas med romantik och relationer. Att debutera i en fotbollsklubb är ingenting jämfört med nerverna på en första dejt: nära en tredjedel av svenska män (30 %) beskriver ett första romantiskt möte som "skrämmande". Och lönesamtalet med chefen bleknar i jämförelse med de tre orden "vi måste prata" - nästan hälften (43 %) av män säger att detta scenario får deras blod att isas. Den vanligaste reaktionen på stress? Mer än hälften (56 %) är överens om att stressade situationer får dem att svettas. För 41 % av män är fula svettfläckar under armarna ett bekymmer, och föga förvånande erkänner 58 % att kroppsodör är det största grooming-relaterade problemet.

Det börjar med dig

När det gäller pressen att uppfylla förväntningar erkänner de allra flesta män (76 %) att det kommer från dem själva. Detta följs av påtryckningar från media (21 %), familjemedlemmar (17 %) och deras chef (14 %).

-       De flesta män har mer gemensamt med sina Premier League-idoler än man kanske kan tro. Alla möter stressiga situationer och NIVEA MEN vill hjälpa dem att tackla vardagens utmaningar på bästa sätt. Att huden mår bra kan göra stor skillnad för självförtroendet, säger Barry Goode från NIVEA MEN  NIVEA MEN har skapat The Prep Team bestående av idrottspsykologen Dr Steve Bull, tränings- och näringsexperten Christian Finn och grooming gurun Bora Esen. Teamet kommer att dela med sig av sina bästa råd för hur man förbereder sig för livets dagliga utmaningar. Mer information finns på www.niveamen.co.uk/preparetowin.

-       Oavsett om du är en Premier League-spelare eller jobbar på kontor är hemligheten till framgång densamma. Det handlar om förberedelse - och vem som helst kan bli en vinnare. Det börjar med dig, säger Dr Steve Bull från NIVEA MEN Prep Team

*NIVEA MENs undersökning gjordes bland 1000 nationellt representerade svenska män, 14 december 2014 – 15 januari 2015, Toluna QuickSurveys. Om du använder statistiken, ange gärna hela källan och referera till kontexten (NIVEA MENs samarbete med Liverpool FC).

För mer information om NIVEA MEN, vänligen kontakta Prat PR: matilda.danielsson@prat.se, 073 646 3095

För mer information om Liverpool FC, vänligen kontakta:

+44 151 432 5686, pr@liverpoolfc.com

Om Beiersdorf AG
Beiersdorf AG är en ledande leverantör av innovativa och högkvalitativa hudvårdsprodukter och har över 130 års erfarenhet inom detta marknadssegment. Det Hamburg- baserade företaget har över 16 500 anställda världen över och är noterat på DAX, det tyska aktieindexet. Beiersdorf uppnådde en försäljning på €6,1 miljarder under räkenskapsåret 2013. NIVEA, världens ledande hudvårdsmärke**, är en hörnsten i företagets varumärkesportfölj, vilket också innehåller märken som Eucerin, La Prairie, Labello och Hansaplast. Beiersdorfs helägda dotterbolag tesa SE, en annan globalt ledande tillverkare inom sitt område, levererar självhäftande produkter och systemlösningar för industrin, hantverksföretag och konsumenter.

**Euromonitor International Ltd, NIVEA med paraplyvarumärken i kategorierna Body Care, Face Care och Hand Care (värde i detaljhandeln), 2013

Om Liverpool Football Club

Liverpool FC grundades 1892 och är en av världens mest historiska och kända fotbollsklubbar efter att ha vunnit 18 ligatitlar, sju FA Cup-titlar, åtta League Cup-, fem Europacup-, tre UEFA Cup-, tre europeiska Super Cup- och 15 Charity Shields-titlar. Liverpool FC är stolt över sitt arv och tar stort socialt ansvar genom den officiella välgörenhetsstiftelsen Liverpool FC Foundation, som spelar en aktiv roll i sina närområden. Stiftelsens många prisbelönta program verkar för att inspirera barn och vuxna, både hemma och utomlands, med hjälp av fotboll och kraften i Liverpool FCs emblem. För sin verksamhet har Liverpool FC Foundation tilldelats ett ”Community Mark” av organisationen Business In The Community.