• Nivea/

NIVEA-ägaren Beiersdorf producerar 500 ton desinfektionsmedel till Europa

För att stödja samhällets kollektiva kamp mot coronavirus-pandemin har NIVEA-ägaren Beiersdorf börjat producera desinfektionsmedel av medicinsk kvalitet inom sitt europeiska produktionsnätverk. I ett första steg kommer Beiersdorf AG att tillhandahålla 500 ton desinfektionsmedel, som det råder akut brist på, till samhällskritiska funktioner och personal.

Desinfektionsmedlet tillverkas i företagets produktionsanläggningar i Hamburg, Waldheim (Sachsen/Tyskland) och Tres Cantos nära Madrid, Spanien.

Desinfektionsmedlet distribueras i nära samarbete med de lokala myndigheterna initialt till kliniker och sjukhus, sjukvårdspersonal och andra offentliga inrättningar, baserat på konkret behov. Målet är att säkerställa så att desinfektionsmedlet levereras på det snabbaste och mest effektiva sätt, direkt från produktionsanläggningarna till akutpersonalen.

Beiersdorf utformade de tekniska förutsättningarna för produktionen i förrförra veckan och har nu startat serieproduktion.

Pressinformation på engelska: https://www.beiersdorf.com/newsroom/press-releases/all-press-releases/2020/03/19-beiersdorf-provides-500-tons-of-disinfectant-in-europe

Josefin Ersson, M: 073 813 35 45 , E: josefin.ersson@prat.se

Om Beiersdorf
Beiersdorf har levererat innovativa produkter av högsta kvalitet i över 135 år. Företaget har över 20 000 anställda världen över och uppnådde en försäljning på €7,2 miljarder under 2018. NIVEA, världens ledande hudvårdsmärke[1], är en hörnsten i företagets varumärkesportfölj

[1] Euromonitor International Ltd, NIVEA med paraplyvarumärken i kategorierna Body Care, Face Care och Hand Care (värde i detaljhandeln), 2017.