NIVEA MEN lanserar banbrytande produkter för kroppsrakning

7 av 10 svenska män rakar kroppen, men många får besvär så som röda prickar och irriterad hud[1] efteråt. NIVEA MEN har lösningen och lanserar nu en serie revolutionerande produkter som är speciellt anpassade för rakning av kroppen. Nya NIVEA MEN Body Shaving finns i butik från vecka 7.

Många svenska män rakar kroppen i duschen med en rakhyvel och de produkter som finns till hands, som duschcreme eller schampo. Dessa produkter är inte anpassade för kroppsrakning och kan göra att huden blir irriterad och känslig. Därför lanserar nu NIVEA MEN den innovativa Body Shaving-serien som vårdar huden samtidigt som produkterna underlättar vid rakning i duschen, genom att stanna kvar på huden längre i kontakt med vatten.

I den nya serien ingår tre produkter:

Protect & Care Body Shaving Stick, den första i sitt slag i världen, stryks på kroppen vid rakning. Sticket har en transparent formula med en mjukt krämig konsistens som stannar kvar på huden längre vid kontakt med vatten samt mjukar upp kroppshåret vilket gör att rakhyveln enkelt kan göra sitt jobb. Den kan enkelt användas med en hand, vilket frigör den andra handen för rakning.

Protect & Care Body Shaving Gel är ett alternativ till sticket med en härligt krämig formula vilket skyddar huden under rakning.

Protect & Care Body Care After Shave Lotion används efter rakning. Lotionen absorberas snabbt av huden och återfuktar effektivt efter rakning.

Produkterna innehåller Aloe Vera och den innovativa formulan lugnar och motverkar irriterad hud.

NIVEA MEN Body Shaving finns i butik nu. Rekommenderade cirkapriser i butik:

-        NIVEA MEN Protect & Care Body Shaving Protecting Shaving Stick: 59 kr för 75 ml

-        NIVEA MEN Protect & Care Body Shaving Protecting Shaving gel: 49 kr för 200 ml

-        NIVEA MEN Protect & Care Body Shaving Moisturizing After Shave Lotion: 69 kr för 240 ml

Män och kroppsrakning
En undersökning från Beiersdorf visar att män som rakar sitt kroppshår gör det för att känna sig mer attraktiv, få en skön känsla på huden och av hygieniska skäl. De områden som svenska män rakar oftast är:

1.     Genitala områden (53 %)
2.     Armhålor (46 %)
3.     Överkropp (27 %)
4.     Ben (11 %)
5.     Axlar (10 %)

Efter rakning med produkter som inte är anpassade för kroppsrakning så upplever män att de vanligaste reaktionerna på huden är rodnad, irritation och klåda. 42 procent av männen uppger sig också ha en tatuering som 34 procent av dem rakar regelbundet.

Undersökningen har gjorts av Beiersdorf i samband med lanseringen av NIVEA MEN Body Shaving.

För mer information om NIVEA MEN, besök:

[1] 73 procent. Undersökningen är genomförd av Beiersdorf under 2015. Sammanlagt 581 intervjuer via Internet genomfördes i Danmark och Sverige med män över 18 år.

För högupplösta pressbilder, besök vår bildbank: http://www.bdfpibank.com

Filippa Lundqvist, M: 073 632 14 62, E: filippa.lundqvist@prat.se