Ny undersökning: ett leende får oss att se två år yngre ut

Glöm dyra ingrepp - hemligheten till ett mer ungdomligt utseende är ett leende. En studie av NIVEA Q10plus, som är ledande på anti-ageing, har avslöjat att en leende person ser i genomsnitt två år yngre ut än sin verkliga ålder.

I undersökningen fick 2 000 personer uppskatta åldern på tolv kvinnor som i fotografier visade tre distinkta känslotillstånd – glad, neutral och ledsen.

Resultatet visade att känslorna som uppvisades hade en stor effekt på åldersuppskattningen. Glada ansikten verkade yngre än neutrala, och neutrala ansikten yngre än ledsna[i]. När den uppskattade åldern av de glada ansiktena jämfördes med kvinnornas verkliga ålder så avslöjades det att ett leende sänkte åldern med i genomsnitt två år och tre månader[ii]. Ledsna uttryck adderade ungefär ett år.

-        Vi använder ofta flera olika signaler för att uppskatta ålder, men när en persons ansikte är den enda tillgängliga informationen har ansiktsuttrycken stor effekt. Överlag är det så att leende ansikten verkar mer attraktiva[iii], och attraktivitet associerar vi med ungdom[iv], säger den brittiska psykologen Miriam Akhtar.

Deltagarna i undersökningen rankade även hur de upplevde de avbildade kvinnornas känslomässiga tillstånd på en 9-punkts skala från ”glad” till ”ledsen”. Undersökningen visade att ju gladare personen såg ut, ju lägre blev den uppskattade åldern[v].

-        Det finns mycket positivt med att le och att se yngre ut är bara en av fördelarna. Att le reducerar stress och släpper ut endorfiner så att vi känner oss mindre trötta och ser piggare ut. Dessutom tränar vi ansiktsmusklerna genom att le, vilket ökar blodcirkulationen till ansiktet och kan få oss att se mer ungdomliga ut, säger Miriam Akhtar.

Q10 och ungdomlighet

Studien genomfördes i samband med lanseringen av NIVEA Q10plus Anti-Wrinkle Serum Pearls, ett serum med NIVEAs hittills högsta dos av coenzym Q10. Produkten verkar för att tydligt reducera synligheten och försena uppkomsten av nya rynkor.

-        Q10 finns naturligt i alla kroppens celler och vi brukar säga att det är kroppens egna anti-ageing-ingrediens - precis som ett leende. När vi blir äldre så sjunker nivåerna av Q10 i huden vilket leder till slappare hud och rynkor. Då kan det hjälpa att fylla på kroppens egna Q10-depåer för att tackla ålderstecken, säger Dr Sven Fey, Head of Product Development för Face Care på NIVEA Q10plus.

Metodik

Studien gjordes i mars 2015 för att undersöka ansiktsperception, åldersuppskattning och känslotillstånd. Tolv kvinnor i åldern 28 till 69 fotograferades i tre känslotillstånd: glad, neutral och ledsen. Bilderna visades för tre separata deltagargrupper (2 000 personer totalt) i Storbritannien, Nederländerna och Norden via en internetportal. Varje deltagare fick se ett slumpmässigt valt kvinnligt ansikte i ett av de tre känslotillstånden och fick uppskatta åldern på personen med en hel siffra mellan 1 och 100. De fick också ranka personens känslotillstånd på en 9-punktskala från glad till ledsen.  Varje deltagare fick endast se ett av de tolv kvinnliga ansiktena en gång, slumpmässigt och balanserat mellan de olika grupperna. Studien använde en process som anpassats från Ebner et al. (2010) och var baserad på research från Voelke et al. (2012) som hade använt bilder från Ebner et al. för att genomföra ett åldersuppskattningsexperiment, vilket blev underlaget för den experimentella metodiken som användes.

www.nivea.se
www.sv-se.facebook.com/niveasverige
@niveasverige

Matilda Danielsson, M: 073 646 3095, E: matilda.danielsson@prat.se

Om Beiersdorf AG
Beiersdorf AG är en ledande leverantör av innovativa och högkvalitativa hudvårdsprodukter och har över 130 års erfarenhet inom detta marknadssegment. Det Hamburg- baserade företaget har över 16 500 anställda världen över och är noterat på DAX, det tyska aktieindexet. Beiersdorf uppnådde en försäljning på €6,1 miljarder under räkenskapsåret 2013. NIVEA, världens ledande hudvårdsmärke*, är en hörnsten i företagets varumärkesportfölj, vilket också innehåller märken som Eucerin, La Prairie, Labello och Hansaplast. Beiersdorfs helägda dotterbolag tesa SE, en annan globalt ledande tillverkare inom sitt område, levererar självhäftande produkter och systemlösningar för industrin, hantverksföretag och konsumenter.

*Euromonitor International Ltd, NIVEA med paraplyvarumärken i kategorierna Body Care, Face Care och Hand Care (värde i detaljhandeln), 2013

[i] De glada ansiktena upplevdes mer än ett år yngre än de ledsna, och nästan sex månader (0.44 år) yngre än de neutrala i genomsnitt

[ii] 2.21 år

[iii] Reis et al., 1990