Ny undersökning: svenskar trivs bäst i svart – men gult är fult

Nu är det bevisat – svart är modefärgen nummer ett. Det visar en ny undersökning[1] om svenskarnas klädvanor gjord av YouGov på uppdrag av NIVEA. Brunt, orange och gult är de minst populära färgerna.

Snart börjar Stockholms modevecka och att dess besökare gillar att klä sig i svart är ingen hemlighet. Nu bekräftar en undersökning att det är hela Sveriges favoritfärg. Trettio procent säger att de känner sig mest attraktiva i svart och många förknippar färgen med framgång.

Undersökningen visar att svenskarna är ett modeintresserat folk – hela 47 procent av kvinnorna och 22 procent av männen anser sig vara intresserade av kläder. Nära en fjärdedel (24 procent) menar att garderoben är för full. Ändå anger hela 30 procent av svenskarna att de köper kläder en gång i månaden eller oftare.

Man undersökte också svenskarnas vanligaste modeproblem. Kläder som går sönder är ett problem för en fjärdedel och 1 av 10 anser att deodorantfläckar är ett irritationsmoment. Nästan hälften av svenskarna (45 procent) har någon gång upplevt deodorantfläckar på kläderna.

– Deodorantfläckar är verkligen ett irriterande vardagsproblem, och därför har våra Black & White-deodoranter en speciell formula som skyddar mot fläckar på kläderna. På så sätt kan vi bidra till kläder som håller längre, säger Ingerid Lund, Brand Manager på Beiersdorf.

Vilken färg på kläder känner du dig snyggast i?

1.   Svart – 30 procent
2.   Blå – 26 procent
3.   Vit, Röd – 5 procent
4.   Brun – 2 procent
5.   Orange, gul – 1 procent

Undersökningen har gjorts för att fira lanseringen av ett designsamarbete mellan NIVEA Black & White och WHYRED. NIVEA Invisible for Black & White är en deodorant som skyddar effektivt mot svett samtidigt som den motverkar fläckar på kläderna.

För högupplösta pressbilder, besök vår bildbank:

[1] Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av NIVEA. Under perioden 5-7 maj 2017 har sammanlagt 1021 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Filippa Lundqvist, M: 070 029 8393 E:
filippa.lundqvist@prat.se