Lokal närvaro möjliggör helhetsaffär utmed E4:an

Nivika pressmeddelade i april att bolaget hade tecknat avtal med IONITY om etablering av 24 snabbladdare utmed E4:an i Värnamo samt byggnation av en elmack i anslutning till laddstationen.

Projektet har nu kompletterats med en aktör till elmacken och samtidigt utökats till en fin helhet genom Nivikas lokala kännedom och närvaro. Operatören för den kommande elmacken, i anslutning till IONITYS snabbladdare, blir aktören som redan idag driver motell Best Western vid E4 i Värnamo och i Ljungby.

I en samlad överenskommelse har parterna nu kommit överens om att:

• utöka ytan på motellet i Värnamo med cirka 50 procent, en ökning som främst består av familjerum
  • en utökning av yta och erbjudande, där motellet kommer att hyra en del i den nya kontorsfastigheten som Nivika uppför på Bredasten, för gym- och relaxanläggning för sina gäster
  • Nivika förvärvar fastigheten Berghem 1:28 i Ljungby där motellverksamheten bedrivs, även denna fastighet ligger utmed E4:an på bästa läge

Hela överenskommelsen omfattar ett årligt hyresvärde om 13,3 miljoner kronor och har en genomsnittlig avkastning på drygt 8 procent. Finansiering sker via bank och egna medel. Total investering uppgår till cirka 150 miljoner kronor.

- Vi är glada att kunna fortsätta växa och komplettera Nivikas bestånd med dessa strategiskt rätt placerade fastigheter belägna utmed E4:an. Genom vår lokala närvaro och täta dialog med hyresgästen kan vi skapa helhetsaffärer som denna, säger Sverker Källgården, VD för Nivika.

För mer information, vänligen kontakta:

Kristina Karlsson, CFO & IR, telefon 010-263 61 32, email; kristina@nivika.se

Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till cirka 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter och till 30 % av bostäder. Drygt 90 % av portföljen är förvaltningsfastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se.