Nivika genomför strategiskt kompletteringsförvärv i Varberg

Nivika har tecknat avtal om förvärv av Bikupan 2, en kommersiell lager/logistikfastighet på Varberg Nord som ligger i anslutning till Nivikas befintliga fastigheter i området.

Fastigheten har en area om 5 500 m2 med ett överenskommet fastighetsvärde om 44 miljoner kronor. Fastigheten är fullt uthyrd och har ett hyresvärde om 2,8 miljoner kronor per år. Tillträde är planerat till 1 september 2022. Croisette Real Estate Partner har agerat rådgivande på säljarsidan.

Nivika fortsätter att expandera sin fastighetsportfölj på Västkusten och har efter detta förvärv ett fastighetsbestånd om närmare 400 miljoner kronor i Varberg, med en uthyrningsbar area om 30 000 m2.

- Vi är glada över att ha fått möjlighet att komplettera vårt bestånd i Varberg med denna strategiskt rätt placerade fastighet med ett fint skyltläge. Förvärvet ger oss ännu större möjligheter att vidareutveckla Varberg Nord, ett område som ligger strategiskt utmed E6:an, säger Niclas Bergman, VD på Nivika.

För ytterligare information kontakta:

Kristina Karlsson, CFO & IR, telefon 070-614 20 20, email; kristina@nivika.se

Nivika är ett snabbväxande småländskt fastighetsbolag med fokus på långsiktigt ägande, en effektiv nybyggnation samt med en investeringsstrategi som syftar till att vara flexibel och anpassningsbar gentemot fastighetsmarknaden. Bolagets huvudsakliga verksamhet består i att äga, förvalta och utveckla fastigheter. Bolaget bedriver sin verksamhet i framför allt Jönköping, Värnamo, Växjö samt på Västkusten. Per den 31 maj 2022 ägde Nivika fastigheter till ett värde om 10 033 Mkr. Fastighetsportföljen består till två tredjedelar av kommersiella fastigheter med tyngdpunkt på industri, lager, kontor och samhällsfastigheter och en tredjedel av bostadsfastigheter.

Nybyggnation och fastighetsutveckling för egen förvaltning ett viktigt led i Nivikas arbete och Bolaget hade per den 31 maj 2022 en projektportfölj innehållande projekt med ett potentiellt framtida fastighetsvärde om 10 000 Mkr vilket inkluderar cirka 3 000 nya lägenheter.

Nivika har som ambition att fortsätta växa utan att göra avkall på lönsamhet. Bolaget anser sig ha goda förutsättningar för att fortsätta sin expansion i Småland med omnejd.

Läs gärna mer på www.nivika.se