Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönköping. Fastigheterna ligger i och strax söder om Södra Munksjön, ett område som ses som strategiskt viktiga för Jönköpings framtida behov och utveckling.

Fastigheterna har en uthyrningsbar area om 11 000 m2 och ett årligt hyresvärde om 11 miljoner kronor. Försäljningen sker till fastigheternas bokförda värden.

Köpare är Södra Munksjön Utvecklings AB, ett helägt kommunalt bolag, och fastigheterna planeras frånträdas den 2 oktober 2023. Beslut är fattat på bolags- och politisknivå, nu inväntas endast att beslut vinner laga kraft.

-    Genom denna avyttring kan vi bidra till utvecklingen i Jönköping, en viktig ort för Nivika och det är i linje med vår strategi. Samtidigt frigörs kapital som exempelvis kan användas till att amortera skuld och stärka balansräkningen, säger Niclas Bergman, VD på Nivika.

-    Detta är ett långsiktigt och strategiskt förvärv, som gör att vi ökar vår ägarandel i omvandlingsområdet. Det, i sin tur, säkerställer att vi kan fortsätta med den stora omvandlingen vi gör i området och att Jönköping kan fortsätta växa i hög takt, säger Katarina Bröms, VD på Södra Munksjön Utvecklings AB.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Kristina Karlsson, CFO & IR, telefon 070-614 20 20, email; kristina@nivika.se

Nivika är ett snabbväxande småländskt fastighetsbolag med fokus på långsiktigt ägande, en effektiv nybyggnation samt med en investeringsstrategi som syftar till att vara flexibel och anpassningsbar gentemot fastighetsmarknaden. Bolagets huvudsakliga verksamhet består i att äga, förvalta och utveckla fastigheter. Bolaget bedriver sin verksamhet i framför allt Jönköping, Värnamo, Växjö samt på Västkusten. Per den 31 maj 2023 ägde Nivika fastigheter till ett värde om 10 647 Mkr varav nästan 90 procent är förvaltningsfastigheter. Hyresvärdet består till 70 procent av kommersiella fastigheter med tyngdpunkt på industri, lager, kontor och samhällsfastigheter och 30 procent av bostadsfastigheter

Läs gärna mer på www.nivika.se